3.26 ergo, Fysikk 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Cornelia

Et elverk utnytter en fallhøyde på 765 m.
a) Vi regner med 5 % energitap i rørledningen fra magasinet til turbinhjulet. Det betyr at avnn som treffer turbinhjulet, har 95 % av den energien som vannet hadde i magasinet. Bruk det til å visa at vannet har farten 119 m/s når det treffer turbinhjulet

b) Elverket har tre generatorer med hver sin turbin. Inn mot hver turbin kommer det 15,0 * 10^3 kg vann per sekund. Hvor stor kinetisk energi har 15,0 * 10^3 kg vann som har farten 119 m/s?

c) Regn ut elverkets totale effekt når vi regner med et samlet energitap på 10 % i turbinen og generatoren.

Tror man skal bruke formelen E=E0+W.

Fått til a og b men ikke c, noen som kan hjelpe meg?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

a)
er vel:

[tex]mgh=\frac{1}{2}mv^2[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Cornelia

Janhaa skrev:a)
er vel:

[tex]mgh=\frac{1}{2}mv^2[/tex]
Takk!

Vet du hvilken formel som skal brukes til c også?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Cornelia skrev:
Janhaa skrev:a)
er vel:

[tex]mgh=\frac{1}{2}mv^2[/tex]
Takk!

Vet du hvilken formel som skal brukes til c også?
P=E/t

har du svaret?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
casio991

Bilde

Har vedlagt løsningsforslag, det er ikke noe formel du skal bruke, effekt er arbeid per tidsenhet, det kommer like mye energi til hver turbin, det er 3 turbiner og det er 10% samlet energitap.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

casio991 skrev:Bilde

Har vedlagt løsningsforslag, det er ikke noe formel du skal bruke, effekt er arbeid per tidsenhet, det kommer like mye energi til hver turbin, det er 3 turbiner og det er 10% samlet energitap.
blir vel:

[tex]P=(106,9 \,MW)*3*0,9 = 288,6\,MW[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
casio9911

Janhaa skrev:
casio991 skrev:Bilde

Har vedlagt løsningsforslag, det er ikke noe formel du skal bruke, effekt er arbeid per tidsenhet, det kommer like mye energi til hver turbin, det er 3 turbiner og det er 10% samlet energitap.
blir vel:

[tex]P=(106,9 \,MW)*3*0,9 = 288,6\,MW[/tex]
Du vet nok mye bedre enn meg, men det står også 287 MW i fasiten. Ser også det blir upresist å si at man ikke trenger en formel, men poenget var iaf. at man bare kan bytte ut j med w siden det er mengden vann som kommer inn per sekund.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

casio9911 skrev:
Janhaa skrev:


Du vet nok mye bedre enn meg, men det står også 287 MW i fasiten. Ser også det blir upresist å si at man ikke trenger en formel, men poenget var iaf. at man bare kan bytte ut j med w siden det er mengden vann som kommer inn per sekund.
mente det ikke sånn, bra fasit!

bare at i c) har du Joule (J) på LHS og og watt (W) til høyre (RHS).
ikke samme benevning.

jeg brukte v = 119,4 m/s fra a)
og
106,9 MJ fra b)
derfor større effekt.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
casio991

Jeg ser også at din tilnærming hvor du prøver å få personen til å løse det selv er bedre, da man lærer mye bedre da. Men det at Ergo ikke har orket å lage løsningsforslag til mer enn 7-8 oppgaver per kapittel var for meg et irritasjonsmoment uten like.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

casio991 skrev:Jeg ser også at din tilnærming hvor du prøver å få personen til å løse det selv er bedre, da man lærer mye bedre da. Men det at Ergo ikke har orket å lage løsningsforslag til mer enn 7-8 oppgaver per kapittel var for meg et irritasjonsmoment uten like.
forstår det...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Cornelia

Janhaa skrev:
Cornelia skrev:
Janhaa skrev:a)
er vel:

[tex]mgh=\frac{1}{2}mv^2[/tex]
Takk!

Vet du hvilken formel som skal brukes til c også?
P=E/t

har du svaret?
Svaret er 287 MW
Svar