Kjemi 2 h2020

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

yraasvai
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 11/11-2020 20:45

Hei. Er det noen som gidder å lage løsningsforslag for del 2?
Vedlegg
EVH-2020REA3012____F02S.pdf
(891.75 kiB) Lastet ned 674 ganger
hoooi

Så lei meg etter denne! Har jobbet med kjemi gjennomsnittelig 3 timer om dagen i fire måneder, men kan umulig lande på noe annet enn en sterk treer/svak firer på denne. Det er ikke tid til å spise eller gå på do eller noe, ikke til å kladde eller tenke! Av alle eksamener jeg har tatt er dette helt klart den mest krevende. Noen andre erfaringer? Føler meg dum! Har løst mange eksamener, fått det meste riktig, men bruker minst åtte timer per sett...
Nona

Kjemi 2 er sykt vanskelig etter min mening. Tror faktisk det må være det vanskeligste faget i norsk VGS, verre enn både R2 og fysikk 2.
yraasvai
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 11/11-2020 20:45

hoooi skrev:Så lei meg etter denne! Har jobbet med kjemi gjennomsnittelig 3 timer om dagen i fire måneder, men kan umulig lande på noe annet enn en sterk treer/svak firer på denne. Det er ikke tid til å spise eller gå på do eller noe, ikke til å kladde eller tenke! Av alle eksamener jeg har tatt er dette helt klart den mest krevende. Noen andre erfaringer? Føler meg dum! Har løst mange eksamener, fått det meste riktig, men bruker minst åtte timer per sett...
Jeg må innrømme at jeg også syntes det var lite tid. Jeg syntes ikke den var vanskelig, men jeg rakk heller ikke å renskrive. Endte opp med svarene som jeg hadde i kladden på alle oppgaver da jeg tenkte det var viktig å få frem tenke måten og vise at jeg har forstått det. Grunnet manglende struktur vet jeg at jeg ikke får 6er på denne eksamen, men syntes eksamenen var grei. Fikk hakeslep da jeg så del 2 ved første øyekast, da jeg leste videre så løsnet veldig mye. Følte det var mye som gikk igjen. Usikker på hvor bra jeg gjorde det, men syntes ikke eksamen var vanskelig i år. Var to oppgaver jeg var usikker på. Hvilket protein vi har i kroppen, klarte ikke å tenke klart på akkurat den oppgaven i del 1. Er også usikker på 4 e, da jeg fikk 42g/mol, som jeg ikke fikk til å gå opp med etanol eller andre stoffer. I tillegg så vet jeg at jeg leste en oppgave feil, og krysset av a istedenfor b på en annen oppgave. (Kan hende jeg krysset av riktig på selve oppgaven, men i hefte mitt så har jeg klart å krysse av på at omkrystallisering er for rene stoffer og kokepunkt. Det er bittert da jeg absolutt er klar over svaret og det var veldig tydelig da jeg så oppgaven også.
yraasvai
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 11/11-2020 20:45

Nona skrev:Kjemi 2 er sykt vanskelig etter min mening. Tror faktisk det må være det vanskeligste faget i norsk VGS, verre enn både R2 og fysikk 2.
Vi er nok forskjellige. Jeg syntes 1T er vanskeligere enn kjemi 2, mye vanskeligere. Fysikk 2 har jeg ikke planer om å sniffe på overhode.
hoooi

Ja, ikkesant.

Jeg synes det høres ut som om du har gjort en kjempejobb om DET er bekymringene dine! Jeg tror jeg gjorde det OK på multiple choice, men oppgave to blingset jeg på: så ikke at det var tre salter med NO3 og valgte derfor det med karbonat som mitt tredje. Jeg sjekket tabeller og alt og fant ingen utfelling, og derfra gikk det bare nedover.

Biokjemien har jeg lest absolutt minst på, men det var unormalt mye. Klarte ikke å identifisere aminosyrerekka, skjønte ikke oppgavene om askorbinsyre. Tok f.eks feil på oppgaven om denne og jern, da jeg overtenkte: reaksjonen sto skrevet som en oksidasjon, og jeg tenkte derfor at jeg skulle endre fortegn, fikk derfor ingen reaksjon osv. Etter det fikk jeg bare full panikk. Får ta den igjen til våren!
Realisten123

Mye biokjemi i år, på godt og vondt.
Avkrysning må sies å ha vært nokså grei. Vedrørende aminosyren som finnes naturlig er dette prolin. Det var forøvrig den første aminosyren i det vedlagte heftet.

På del 2 oppgave 3 om enzymer er det nok mange rar svar ute og går. Synes det er merkelig at dette er en såpass stor oppgave på en avsluttende eksamen når kjemibøkene knapt nevner hva en kofaktor/et koenzym er. Dette er pensum på universitetsnivå. De flinkeste la gjerne merke til at c-vitamin deltar i en koblet reaksjon med jern-ionene som igjen bidrar til at substratet passer i det aktive setet.

Oppgave om ester og utbytte er også vrien, og en må regne om til 100 % utbytte for å finne riktig Mm på esteren, og så trekke fra for avspaltet vann + syre for å finne Mm på alkoholene, som er propan-ol, både primær og sekundær.

Det blir også liten tid til å gå i dybden på sepktrene de ber om forklaring til.

Vil si dette var en krevende eksamen. Sensuren tar nok høyde for det.
yraasvai
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 11/11-2020 20:45

Jeg fikk 46g/mol på oppgaven med utbytte, klarte ikke å finne et alkohol som passet det. Har jeg tatt helt feil?
Realisten123

Fremgangsmåte:

nEtansyre = 6,0 g / 60 g = 0,1 mol
nEtansyre = nEster = 0,1 mol
masse av ester teoretisk: 6,12 g /60 * 100 = 10,2 gram.
Mm ester = m / n = 10,2 gram / 0,1 mol = 102 g/mol

Etansyre har Mm på 60 gram/mol, men mister ett O-atom og ett H-atom i kondensasjonsreaksjonen, så "syrebiten" av esteren har Mm på 43 g/mol. Da må "alkoholbiten" av esteren ha en Mm på 59 g/mol, og alkoholen Mm på 60 g/mol siden den gir fra se ett H-atom. Propan-1-ol og propan-2-ol tilfredstiller denne Mm.
Kjemigjest

Vedk. oppg. 3d :

Innsendar har begrensa kunnskapar i biokjemi. Derfor har eg problem med å fullt ut forstå figuren som illustrerer
overgangen frå prolin til hydroksyprolin.
Den første strukturformelen refererer ( slik eg har tolka figuren ) til prolin , men dette får eg ikkje til å stemmer. Ut frå mine kunnskapar i org. kjemi er dette strukturen til 2-keto-pentandisyre , medan " hydroksyprolin " viser strukturen til
butandisyre. For ein " lekmann " kan dette sjå ut til å vere eit ledd i sitronsyre-syklusen ettersom vi får frigitt CO[tex]_{2}[/tex] Uansett greier eg ikkje å kople utgongsstoff [tex]\rightarrow[/tex] reaksjonsprodukt til høvesvis prolin og hydroksyprolin.

Finnast det nokon der ute som kan forklare samanhengen mellom tekst og figur ?

Ventar i spenning på svaret .

Mvh

Pensjonert kjemilærar
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Kjemigjest skrev:Vedk. oppg. 3d :

Innsendar har begrensa kunnskapar i biokjemi. Derfor har eg problem med å fullt ut forstå figuren som illustrerer
overgangen frå prolin til hydroksyprolin.
Den første strukturformelen refererer ( slik eg har tolka figuren ) til prolin , men dette får eg ikkje til å stemmer. Ut frå mine kunnskapar i org. kjemi er dette strukturen til 2-keto-pentandisyre , medan " hydroksyprolin " viser strukturen til
butandisyre. For ein " lekmann " kan dette sjå ut til å vere eit ledd i sitronsyre-syklusen ettersom vi får frigitt CO[tex]_{2}[/tex] Uansett greier eg ikkje å kople utgongsstoff [tex]\rightarrow[/tex] reaksjonsprodukt til høvesvis prolin og hydroksyprolin.

Finnast det nokon der ute som kan forklare samanhengen mellom tekst og figur ?

Ventar i spenning på svaret .

Mvh

Pensjonert kjemilærar
Snakker vi om figur 13?

Stukturen til prolin er ikke vist, det som er vist er Alfa-ketoglutarsyre.

Prolin hydroksyleres til hydroksyprolin når alfa-ketoglutarsyre, $O_2$, $Fe^{2+}$, og askorbinsyre er til stede.

$O_2$ er et absolutt for at reaksjonen skal gå, her vil et O-atom inkorporert til hydroksylen, og den andre til 1,4butandisyre(som er resultatet at dekarbosylering av Alfa-ketoglutarsyre, der av produksjon av $CO_2$).

Askorbinsyre reduserer $Fe^{3+}$ til $Fe^{2+}$, som er en viktig ikke-kompetativ binder til enzymet.

Det sier seg selv da at reduksjon av vitamin C gir mindre redusert to-verdig jern, som fører til mindre produksjon av hydroksyprolin.
privatistennn

Synes også dette eksamenssettet var krevende.
Fikk følgene svar på flervalg, del 1:
a) B
b) B
c) C
d) B
e) D
f) B
g) B
h) B
i) D
j) C
k) A
l) A (noe usikker på denne bla.)
m) D
n) B
o) C
p) B
q) A
r) C
s) C
t) A

Slet med å balansere 2 c) 2) - "Balanserte RX-likning av etyn". Fikk først:
CHCH (etyn) + O2 --> CO2 + H2O. Skulle man bruke oksidasjonstall? Fikk dette ikke til...

Del 2 syns jeg oppg. 3 a) var vanskelig å skjønne.
Skulle man identifisere peptidbindingene i polypeptidkjeden og dermed finne de ulike aminosyrene? Forsøkte dette og fikk rekkefølge:
Gly – Pro – Hyp – Gly – Ala – Hyp – Gly – X – Hyp (fant ikke "X")
Og hva menes med hvordan aminosyrene opptrer "regelmessig"?
Kjemigjest

Takk for oppklarande svar !

Som du antyder refererer innlegget til fig. 13. Må vedgå at eg har mistolka denne teikninga. Har ikkje problem med å skjøne nedre del av figuren der oksidasjon av C-vitamin er kopla til overgangen Fe[tex]^{3+}[/tex] [tex]\rightarrow[/tex] Fe[tex]^{2+}[/tex]. Da antar eg at Fe[tex]^{2+}[/tex] i neste omgang reduserer O[tex]_{2}[/tex] som deltek i reaksjonen inne i det aktive setet. I så fall er heile elektron-vandringa kartlagd.
Kort sagt: C-vitamin fungerer som elektrondonor( reduksjonsmiddel ) i systemet og er nødvendig for å halde reaksjonen
prolin [tex]\rightarrow[/tex] hydroksyprolin ved like .
Terje02
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 09/10-2019 17:30

hoooi skrev:Så lei meg etter denne! Har jobbet med kjemi gjennomsnittelig 3 timer om dagen i fire måneder, men kan umulig lande på noe annet enn en sterk treer/svak firer på denne. Det er ikke tid til å spise eller gå på do eller noe, ikke til å kladde eller tenke! Av alle eksamener jeg har tatt er dette helt klart den mest krevende. Noen andre erfaringer? Føler meg dum! Har løst mange eksamener, fått det meste riktig, men bruker minst åtte timer per sett...
helt enig med, matte R2 og fysikk 2 er mye enklere enn kjemi 2. snakka med en kjemilærer og han mente at 6 og 5 er for det meste for privatister som jobba med den før, men 4 er realistisk hvis man har god kommunikasjon... for håpe vi får 4 da:)
Gjest321

Noen som vet noe om når sensuren kommer? Ser forhåndssensuren i matte kommer umiddelbart etter eksamen, men ikke i kjemi.
Svar