Fysikk - Vogn - help

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Yokiza
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 07/11-2020 20:56

Ei vogn med masse 8.6 kg trillar på eit horisontalt bord utan friksjon. Vogna er fastspent mellom to horisontale spiralfjører som i andre enden er festa til kvar sin vegg . Fjørstivheten 820 N/m er den same for begge fjørene. Så lar vi ei kraft F trekke vogna 30.4 cm ut til sida frå likevekstillinga.

A) Kor stor er krafta F når den trekker vogna 30.4 cm ut av likevektstilling?
B) Kor stor akselerasjonen på vogna i denne posisjonen om vi brått fjernar krafta F og slepp vogna laus?
C)Kva er akselerasjonen idet vogna passerer likevekstilling ?




Føler jeg har prøvd alt nå, men får ikke et eneste svar til å bli riktig. Hatt satt stor pris på om noen orker å hjelpe til :)
Yokiza
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 07/11-2020 20:56

Fikk forresten til A) og B), men nå sliter jeg en del med C)

noen som kan komme med en formel jeg kan bruke her?
Fysikkgjest

Når vogna passerer likevektstillinga , er begge fjørene avspent, Da er kraftsummen på fjøra

F[tex]_{res}[/tex] = 0 [tex]\Rightarrow[/tex] akselerasjonen a = 0 ( N. 2. lov )
Fysikkgjest

Når vogna passerer likevektstillinga , er begge fjørene avspent, Da er kraftsummen på fjøra

F[tex]_{res}[/tex] = 0 [tex]\Rightarrow[/tex] akselerasjonen a = 0 ( N. 2. lov )
Svar