Fysikk 2 uten R matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
matte33372

Hei, jeg byttet nylig til S-matte fra R, fordi jeg slet med tempoet de jobbet i. Samtidig er fysikk noe som går fint, og som jeg planlegger og ta neste år (Fysikk 2). Det jeg lurer på, er om fysikk 2 er gjørbart uten å ha det parallelt med R matte linjen, eller om jeg går glipp av for mye viktig.
Gjest

matte33372 skrev:Hei, jeg byttet nylig til S-matte fra R, fordi jeg slet med tempoet de jobbet i. Samtidig er fysikk noe som går fint, og som jeg planlegger og ta neste år (Fysikk 2). Det jeg lurer på, er om fysikk 2 er gjørbart uten å ha det parallelt med R matte linjen, eller om jeg går glipp av for mye viktig.
jobb med r1 og r2 i eget tempo ved siden av s1 og s2 når du har tid. hvis du ikke forstår r2 pensum med integraler og vektorer henger du mest sannsynlig bakpå i fysikk 2
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Det er ikke spesielt mye fra R-matten du har behov for i Fysikk 2 - det er litt integralregning (men det tas typisk sett fra grunnen av i Fysikk 2 før man har om det i R2 uansett) og forståelse for vektorer - men det er lite vektorregning egentlig, i all hovedsak dreier det seg om å bruke trigonometri (sin/cos/tan).

Derimot, hvis du har tanker om å studere fysikk videre på universitetet, så blir det MYE mer avansert matte i fysikkfagene - og da vil du slite uten R.
Svar