Noen kjemispørsmål! Fra redoks-kapittelet

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Honning
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 13/05-2020 11:44

Hei!

Nytt kapittel, nye spørsmål!

- Starter med det dummeste først. Jeg jobber med oksidasjonstall. Når noe er et grunnstoff, får det oks-tall = 0. Men. Jeg husker aldri hvilken form alle grunnstoffene har - oksygen har O2, Nitrogen har N2. Betyr det at om det står bare en O, så er ikke det et grunnstoff? Finnes det noen måter man kan "skjønne" hvilke form et grunnstoff har? I periodesystemet står det jo bare O, N osv.

-Spenningsrekka. Jeg har sett på en del av disse - de har jo litt ulikt utvalg alle sammen. Men noen ganger finner jeg samme stoff flere steder, bare at det reduserte produktet er annerledes, og det er ofte andre antall H+ og e-. Da vet jeg ikke alltid hvilken jeg skal bruke. Tenker at det ofte blir slik at man velger de stoffene som står lengst vekk fra hverandre pga så stor differanse i energi som mulig, men noen ganger stemmer ikke det?

- oksidasjonstall generelt: på stoffene som ikke omfattes av tallsettingsreglene: må man da bare anta? Om Cl eller noe annet står alene, kan man da se hvor mange elektroner de mangler for å fullføre oktettregel og anta at de tar opp disse? Så om atomet mangler 2e- får det antakelig -II som oksidasjonstall?

Jeg har trøbbel med et par oppgaver også:

Jeg finner ikke noe om dobbeltsalter i boka, og skjønner ikke hvordan jeg skal sette oks-tall på disse?
Bilde
picture


Og denne: her går jo ikke tallene opp. Kan man sette desimaltall som oksidasjonstall?
Bilde
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

ang oks-tall dobbelt-salt:
c)
[tex]Na^+, CrO_4^{2-}[/tex]
d)
[tex]Cr^{2+}, OH^-[/tex]
e)
[tex]Cr^{4+}, O^{2-}[/tex]
f)
[tex]K^{+}, Cr_2O_7^{2-}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

3.3.5
a) [tex]K^+, Cr^{3+}[/tex]
b) [tex]Fe^{3+}[/tex]
c) usikker
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

3.3.8:

[tex]3C_3H_8O_3+14MnO_4^- + 14H^+=> 9CO_2+19H_2O + 14MnO_2[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

3.3.5 c)

$Cu_2CO_3(OH)_2$


Vi starter med oksidasjonstallene til det vi vet: Altså $OH^-$, dette gir oss -2.
$CO3^{2-}$, dette gir oss ytterligere -2. Vi har nå totalt -4 i oksidasjonstall.

Vi har to kobberatomer, for at oksidasjonstallet skal bli 0, må vi dermed ha $Cu^{2+}$.
Svar