Trenger du et råd om matematisk kjemi

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Trenger du et råd om matematisk kjemi

Innlegg relindwto6 » 27/08-2020 03:40

Er det noen matematiske kjemikere eller matematikere som primært jobber innen kjemi?

Jeg er i ferd med å ta en beslutning om jeg heller skal studere matematikk eller kjemi - men faktisk elsker jeg begge deler, så jeg vurderer mest å gjøre matematikk med kjemi som mindreårig. Men bortsett fra Journal of Mathematical Chemistry, har jeg ikke funnet mye info om hvordan den faktiske jobben ville se ut, spesielt ikke hvordan den er i kommersiell https://snaptube.cam/ 9apps gren, i stedet for i akademia. Og spesielt er jeg redd for å ta valget om å ha matematikk som hovedfag, fordi det kan vise seg, at det kunne vært klokere å velge kjemi som hovedfag. Jeg har allerede litt bakgrunn som assistent i organisk kjemilaboratorium, men har dessverre knapt noen erfaring med matematikk, noe som gjør beslutningen min så tøff.

Hva er tankene dine, hva kan opplevelsen din fortelle? Jeg vil gjerne høre råd og få muligheten til å snakke videre!
Sist endret av relindwto6 den 28/08-2020 08:27, endret 1 gang
relindwto6 offline
Fibonacci
Fibonacci

Re: Trenger du et råd om matematisk kjemi

Innlegg Janhaa » 27/08-2020 10:15

Vel jeg har hovedfag (master) i fysikalsk kjemi. Har undervist 8-9 år på vgs (kjemi, matte, naturfag og fysikk), og forelest 4 år på høyskole (kjemi og annet).
Jobbet 3 år i farmasøytisk industri (kjemi-relatert). Men har på mine gamle dager tatt mange matte-kurs (har Bachelor) og nesten en master i matte etter hvert.
Er pr nå kjemiker som jobber som "matematiker" da jeg foreleser i matte på universitet. Blir kanskje ikke helt det du spør om.
Men vet en del folk med anvendt matematikk som jobber med teoretisk kjemi (MM, MD, DFT, Born–Oppenheimer, Schrödinger equation, Quantum chemistry, NMR etc).
Sikkert andre her med flere erfaringer...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa offline
Boltzmann
Boltzmann
Brukerens avatar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester