fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ጽባሕ

Jeg prøvde flere ganger mer klarer jeg ikke. jeg trenger hjelp.

Du åpner en fryseboks. Trykket er 1,013 · 105 Pa både inne i boksen og utenfor i det du lukker den. Temperaturen har økt fra −20,0 °C til −17,0 °C for lufta boksen mens den var åpen.

a) Omtrent hvor stort er trykket i boksen rett etter at temperaturen har sunket til
−20,0 °C igjen?
Fysikkgjest

Aktuelt verktøy:

Gay-Lussac' s lov for ideal gass ved konstant volum: [tex]\frac{p_{1}}{T_{1}}[/tex] = [tex]\frac{p_{2}}{T_{2}}[/tex]
Gjest

Hei igjen. Jeg brukte formelen for ideelle gass, men svaret jeg fikk er ikke riktig (jeg har fasit). Her er mitt forsøk;

p1/T1=p2/T2, Jeg ganga med T2 på begge sider, og står jeg igjen med p2= p1*T2/T2. Svaret er ca. 102 kpa, men ikke riktig. Slik jeg forstår likninga har to tilstand, men jeg kunne ikke komme til det andre, og det er det som jeg trenger hjelp.

takk på forhånd.
Fysikkgjest

p[tex]_{1}[/tex] = normalt lufttrykk = 1.013 [tex]\cdot[/tex]10[tex]^{5}[/tex] Pa

T[tex]_{1}[/tex] = t[tex]_{1}[/tex] + 273 = ( -17 + 273 ) K = 256 K

p[tex]_{2}[/tex] = ?

T[tex]_{2}[/tex] = t[tex]_{2}[/tex] + 273 = ( - 20 + 273 ) K = 253 K

Finn p[tex]_{2}[/tex]


Gay-Lussac's lov gir

p[tex]_{2}[/tex] = [tex]\frac{p_{1}\cdot T_{2}}{T_{1}}[/tex] = ????????????????????????????????????
Fysikkgjest

Overslagsrekning : T2<T1 " ekvivalent " T2/T1 < 1 " impliserer " p2 = p1 * T2/T1 < p1 = 1.013 * 10^5 Pa
Svar