Fysikk - Krefter

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Annonym
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 30/09-2019 17:54

krefter (2).png
krefter (2).png (17.77 kiB) Vist 2448 ganger
Hei!
Jeg har en oppgave i fysikk som går ut på å finne ut hvilke krefter som virker på en kloss som beveger seg bortover et rett gulv mens farten sakte minker (noen gir den fart, men den blir ikke dyttet hele veien). Jeg vet hva nesten alle kreftene er, men jeg lurer på er hvilken kraft den vannrette linjen som går mot høyre "gjennom klossen" på bildet er. Jeg tenkte først at det var kontaktkraft, men siden ingen dytter klossen hele veien så kan det vel ikke være det som er riktig svar?
Kristian Saug

Hei,

Kreftene G (gravitasjonskraft), N (normalkraft), R (friksjon(kraft)) og L (luftmotstand) er riktig på-tegnet.
Den siste, oppe til høyre (R) vet jeg ikke hva skal illustrere.

Den som er tegnet på horisontalt i midten, må være F (en skyvekraft så lenge den utøves)

Kreftene i vertikal-retning, G og N, er like store med motsatte retninger siden klossen jo holder seg på bordflata.
Kreftene R,L og F virker i horisontal-retningen. F i +retning og R og L i -retning.

Så lenge F påføres (klossen dyttes) med en større størrelse enn R+L, vil klossen akselerere i +retning. Der (F - (R+L)) = m*a.
Når evt F = R+L, vil summen av krefter være 0 og klossen vil enten stå stille eller være i konstant hastighet.
Når klossen ikke skyves (etter å ha blitt skøvet) (F=0), vil kun R og L virke i horisontal-retningen (i -retning) Da vil klossen retardere (senke hastighet) til den står stille. -(R+L) = m*a. Der vil a bli negativ, siden R+L har negativt fortegn.
Svar