Fysikk 2 Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

Torsteinr skrev:
Gjest skrev:hvordan ble grafen på oppgave 6d?
Fart stigende frem til sløyfa kommer inn i B-feltet, inni B-feltet er farten konstant, og så stigende fart utav feltet igjen.
så den magnetiske kraften er der hele tiden når sløyfa er inne i magnetfeltet, selv om fluksendringen er 0?
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

Kom noen andre fram til at sløyfen akselererte oppover på vei ut av B-feltet igjen?
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
Niklassnorr

Vet noen sikkert holder på med et løsningsforslag, men kan noen som sikrene om svarene i en del av alternativer , oppgave 2 og 3 legge ut? Er ganske spent på om jeg stryker så jeg klarer nesten ikke holde meg :D
Fysikk2

Kan Vaktmester eller moderator gjere vel å legge ut dagens eksamenssett Fysikk2 ( REA 3005 ) ?

På førehand takk !

Mvh

Pensjonert fysikklærar
Sindree

Jeg er en elev som ligger og ser om jeg stryker eller ikke så jeg bare spør om noen av dere også har fått disse svarene:

3A) Farten på kula etter støtet. 0.49
3B) Farten på klossa like før støtet 1.84
3C) 0.17 Kinestisk energi og 0.09 etter. Sa at siden 0.09<0.16, men jammen glemte å ta v ^2 på farten når jeg regnet kinetisk energi. Men hadde det 1/2mv^2 i utregningen.

4A) 4.58 m/s i an.
4B) 8.55, (skulle vise at det var ritkig.) tror jeg fikk mg/ sin alfa.
4C. Sa at siden det var konstant fart så er summen av alle kreftene lik null og sa bare at F må være lik eller større enn s. (Sikkert feil.)

5A) utoverplanet. (Sikkert feil siden jeg hadde lite tid og fikk ikke gjort mer her.)
Stressa

Spent på løsningsforslag ja! Usikker på om det holdt...
Fysikkeksamen

Jammen så lite aktivt det var her inne a..rett etter en eksamen.
momentomori

Del 2 var ganske forutsigbar, utenom den grafen da, men den gikk greit for det.

Del 1 gikk meh, til og med så enkelt oppgave som reaksjonslikning mellom partikler. Der skulle vi finne reaksjonen som ikke var mulig, for meg, var det ingen av dem, enten var det leptontallet, ladning eller baryontallet ikke bevart.

Tenker også at jeg mistforso den ene deloppgaven i oppgava 2. Den som ba oss å vise sammenheng mellom gravitasjonsfeltet mellom overflaten og r.
Hva svarte dere der?
kvantekvante

Aller første spørsmålet, svarte dere gluon eller baryon?

For den sterkekjernekraften virker mellom nøytroner og protoner, og de er jo baryoner. Wikipedia sier: A gluon is an elementary particle that acts as the exchange particle (or gauge boson) for the strong force between quarks. Baryoner er jo bygget opp av disse kvarkene, hva er riktig svaret da?
Gjest

Sindree skrev:Jeg er en elev som ligger og ser om jeg stryker eller ikke så jeg bare spør om noen av dere også har fått disse svarene:

3A) Farten på kula etter støtet. 0.49
3B) Farten på klossa like før støtet 1.84
3C) 0.17 Kinestisk energi og 0.09 etter. Sa at siden 0.09<0.16, men jammen glemte å ta v ^2 på farten når jeg regnet kinetisk energi. Men hadde det 1/2mv^2 i utregningen.

4A) 4.58 m/s i an.
4B) 8.55, (skulle vise at det var ritkig.) tror jeg fikk mg/ sin alfa.
4C. Sa at siden det var konstant fart så er summen av alle kreftene lik null og sa bare at F må være lik eller større enn s. (Sikkert feil.)

5A) utoverplanet. (Sikkert feil siden jeg hadde lite tid og fikk ikke gjort mer her.)

Vet ikke helt om oppgave 3 er feil for deg eller meg, fikk annerledes svar der

3A) 1,3m/s
3b) 1,6 m/s husker ikke helt desimalene på tallene
Sindree

Tror sikkert det er jeg som har feil da, men håper selvfølgelig det er deg :wink:
Ola Nordmann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2019 19:50

Kan noen legge ut oppgaven? Eksamensvakten lot oss ikke ta med oppgaven og jeg husker derfor ikke helt hva jeg svarte. Tenkte å sjekke med fasit til oppgave en på vurderingskjemaet link: https://sokeresultat.udir.no/eksamensop ... A5r%202019
På forhånd tusen takk<3
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

momentomori skrev:
Tenker også at jeg mistforso den ene deloppgaven i oppgava 2. Den som ba oss å vise sammenheng mellom gravitasjonsfeltet mellom overflaten og r.
Hva svarte dere der?
Tror jeg kom fram til at gravitasjonsfeltstyrken i romsondens posisjon var 1/36 av feltstyrken på jordoverflaten
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
geheffe
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 24/05-2019 15:11
Sted: NTNU

kvantekvante skrev:Aller første spørsmålet, svarte dere gluon eller baryon?

For den sterkekjernekraften virker mellom nøytroner og protoner, og de er jo baryoner. Wikipedia sier: A gluon is an elementary particle that acts as the exchange particle (or gauge boson) for the strong force between quarks. Baryoner er jo bygget opp av disse kvarkene, hva er riktig svaret da?
De spør jo om kraftformidleren, så jeg kom i hvert fall fram til gluon
[tex]\pi \approx e \approx 2[/tex]
Einst

Fortsatt ingen løsningsforslag?
Svar