Fysikk 2 Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Ola Nordmann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2019 19:50

Einst skrev:Fortsatt ingen løsningsforslag?
Viss du har oppgaven så kan jeg prøve å lage løsningsforslag ila. morgendagen.
einstein11

Einst skrev:Fortsatt ingen løsningsforslag?
Løsning på del 1 ligger allerede ute, men del 2 har enda ikke fått en løsning
Gjest

Ola Nordmann skrev:
Einst skrev:Fortsatt ingen løsningsforslag?
Viss du har oppgaven så kan jeg prøve å lage løsningsforslag ila. morgendagen.

https://www.dropbox.com/s/ihbl7s8s1jw39 ... 6.pdf?dl=0

Her er oppgave 2-6. Fasit oppgave 1 ligger på Vurderingsskjema på Udir. https://sokeresultat.udir.no/eksamensop ... ?k=REA3005
einst

einstein11 skrev:
Einst skrev:Fortsatt ingen løsningsforslag?
Løsning på del 1 ligger allerede ute, men del 2 har enda ikke fått en løsning
Jeg finner ingen løsning...? kan du sende link? :D
einstein11

einst skrev:
einstein11 skrev:
Einst skrev:Fortsatt ingen løsningsforslag?
Løsning på del 1 ligger allerede ute, men del 2 har enda ikke fått en løsning
Jeg finner ingen løsning...? kan du sende link? :D
https://sokeresultat.udir.no/eksamensop ... Vår%202019
JOnas00

Jeg ser fortsatt ikke noe fasit på lenken. Noen som kan lime inn hvertfall riktig svar flervalgsoppgaver?
Torbjørn hh

Hei. Tror jeg stryker men jeg lurer på om sesorene er strenge mtp riktig svar. Altså hvis jeg viser i utregningen at jeg tenker i riktig retning. F.eks hvis jeg har feil svar i oppagave 3a så blir automatisk 3a,3b,3c og 3d feil.
Itillegg så har jeg 3/24 riktig på oppgave1, ikke gjort oppgave 5 og 6, men gjort mesteparten av 4 riktig regner jeg med.
Angrer på at jeg tok dette faget. Umulig å fukusere på et så vanskelig fag mtp alle de andre fagene man har i vg3. Hva skal jeg med RLE liksom
Gjest

JOnas00 skrev:Jeg ser fortsatt ikke noe fasit på lenken. Noen som kan lime inn hvertfall riktig svar flervalgsoppgaver?
D,d,a,b,d,a,d,b,b,b,c,d,a,d,a,b,d,d,b,b,b,c,a,a
Ola Nordmann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2019 19:50

Her er det et mulig løsningsforslag. Viss noe er uklart bare gi beskjed, jeg er glad for å prøve å forklare til beste evne. Det er også godt mulig et par feil i dette løsningsforslaget, men det er ihvertfall noe, håper folk kan komme med innspill. Håper det kan bli en diskusjon ut av noen av oppgavene, jeg er særlig usikker på oppgave 5 c). Håper virkelig på innspill for løsning av 5c, da jeg ikke har en fjern anelse om min tolkning av oppgaven i det hele tatt var noen lunde rett.

Ellers håper jeg noen kan legge ut oppgaveteksten til oppgave 1, siden jeg ikke har en kopi av min egen besvarelse og kan ikke sjekke hvor mye uttelling jeg får på denne oppgaven før jeg har sett over denne en gang til. På forhånd takk!
Vedlegg
Fysikkeksamenv2019.pdf
(289.1 kiB) Lastet ned 460 ganger
Fysikkeksamenv2019.docx
(348.45 kiB) Lastet ned 331 ganger
JOnas00

Ola Nordmann skrev:Her er det et mulig løsningsforslag. Viss noe er uklart bare gi beskjed, jeg er glad for å prøve å forklare til beste evne. Det er også godt mulig et par feil i dette løsningsforslaget, men det er ihvertfall noe, håper folk kan komme med innspill. Håper det kan bli en diskusjon ut av noen av oppgavene, jeg er særlig usikker på oppgave 5 c). Håper virkelig på innspill for løsning av 5c, da jeg ikke har en fjern anelse om min tolkning av oppgaven i det hele tatt var noen lunde rett.

Ellers håper jeg noen kan legge ut oppgaveteksten til oppgave 1, siden jeg ikke har en kopi av min egen besvarelse og kan ikke sjekke hvor mye uttelling jeg får på denne oppgaven før jeg har sett over denne en gang til. På forhånd takk!
På 2c. Jeg skrev direkte at den formlen kommer av at vi setter 1/2mv^2=G(og vi vet hva G er og v^2 er lik sirkelfarten^2). Også skrev jeg at man setter de to ligningene sammen så får man den formelen.

Og hva er summen av alle poengene inkludert oppgave 1?
Ola Nordmann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2019 19:50

JOnas00 skrev:
Ola Nordmann skrev:Her er det et mulig løsningsforslag. Viss noe er uklart bare gi beskjed, jeg er glad for å prøve å forklare til beste evne. Det er også godt mulig et par feil i dette løsningsforslaget, men det er ihvertfall noe, håper folk kan komme med innspill. Håper det kan bli en diskusjon ut av noen av oppgavene, jeg er særlig usikker på oppgave 5 c). Håper virkelig på innspill for løsning av 5c, da jeg ikke har en fjern anelse om min tolkning av oppgaven i det hele tatt var noen lunde rett.

Ellers håper jeg noen kan legge ut oppgaveteksten til oppgave 1, siden jeg ikke har en kopi av min egen besvarelse og kan ikke sjekke hvor mye uttelling jeg får på denne oppgaven før jeg har sett over denne en gang til. På forhånd takk!
På 2c. Jeg skrev direkte at den formlen kommer av at vi setter 1/2mv^2=G(og vi vet hva G er og v^2 er lik sirkelfarten^2). Også skrev jeg at man setter de to ligningene sammen så får man den formelen.

Og hva er summen av alle poengene inkludert oppgave 1?
Oppgave 1 har 12 mulige poeng av 24 på del 1. Totalt del to er 31p.
Hele oppgaven har totalt mulige 55p.
Gjest33

Klarte selvfølgelig å ta med massen i svaret på 3a som gjorde at jeg skrev sqrt(2*0.1*9.81*0.12) som ble 0.49 istenfor 1.5 m/s^2. Kan jeg regne med poeng i og med hele oppgave 3 er jo avhengig av å få svar på a?.Altså jeg brukte 1/2mv^2=mgh og i b) brukte jeg bevegelsesmengde og fikk selvfølgelig feil svar der. I c) regnet jeg mekanisk energi før og etter og fikk 0.17 og 0.9 som er feil siden riktig er 0.19 og 0.27. Man ser jo at det er regnefeil, men tallene ligner, men viste til siden de ikke er like så er det uelastisk støt hvis Et etter er mindre enn før. Gjorde ikke oppgave 3d da. Men er jo 1 poeng hver oppgave 3.
Ola Nordmann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2019 19:50

Gjest33 skrev:Klarte selvfølgelig å ta med massen i svaret på 3a som gjorde at jeg skrev sqrt(2*0.1*9.81*0.12) som ble 0.49 istenfor 1.5 m/s^2. Kan jeg regne med poeng i og med hele oppgave 3 er jo avhengig av å få svar på a?.Altså jeg brukte 1/2mv^2=mgh og i b) brukte jeg bevegelsesmengde og fikk selvfølgelig feil svar der. I c) regnet jeg mekanisk energi før og etter og fikk 0.17 og 0.9 som er feil siden riktig er 0.19 og 0.27. Man ser jo at det er regnefeil, men tallene ligner, men viste til siden de ikke er like så er det uelastisk støt hvis Et etter er mindre enn før. Gjorde ikke oppgave 3d da. Men er jo 1 poeng hver oppgave 3.
Tviler på at man får trekk for følgefeil. Om jeg husker riktig tror jeg at jeg leste noe i en sensorveiledning en gang om at man ikke skulle trekke for følgefeil. Uansett, om man har riktig formel samt kommenterer at svaret er urealistisk og noe er galt, mener jeg at det burde bli full uttelling. Dette er jeg allikevel usikker på da, så ta det med en klype salt.
fysikk2

Kan OlaNordmann gjere vel å legge ut vårens eksamenssett Fy2 (REA 3005 ) ?

På førehand takk for hjelpa .

Mvh

Pensjonert fysikklærar
Ola Nordmann
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 23/05-2019 19:50

fysikk2 skrev:Kan OlaNordmann gjere vel å legge ut vårens eksamenssett Fy2 (REA 3005 ) ?

På førehand takk for hjelpa .

Mvh

Pensjonert fysikklærar
Her er linken som "gjest" la ut lenger oppe i tråden:
https://www.dropbox.com/s/ihbl7s8s1jw39aq/Fysikk%202019%20oppgave%202-6.pdf?dl=0
Dette oppgavesettet mangler oppgave 1, men jeg har ikke selv en kopi av oppgavesettet og derfor ikke oppgave 1.
Det hadde vært meget hyggelig om noen kunne lagt ut oppgaveteksten til oppgave 1 også.
Svar