Biologi 2 - hardys likevekt eller vanlig genetikk?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Hei

Jeg skal løse en oppgave og lurte på hvilken teknikk jeg skal bruke.

Allelene for resistens er R, mens ikke resistens har r

Jeg har funnet at:
9 av 16 har svarte øyner og er resistente
3 av 16 har svarte øyner og er ikke resisitente
3 av 16 har røde øyner og er resistente
1 av 16 har røde øyne og er ikke resistente.

Skal jeg bruke hardys likevekt for å avgjøre hvorfor dette ikke samsvarer med resultatene fra tabellen?

Jeg lurte også på hva p, q og p^2 og q^2 sto for i hardys likevekt. Takk. Dette er fra eksamensettet høst 2017.
Vedlegg
Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG (40.37 kiB) Vist 1524 ganger
Gjest

Det står at genene er koblede, så da gir overkrysning i profase 1 mulighet for flere kombinasjoner. Jeg tror at du har regnet feil på d1, dersom de er koblede kan du bare få kjønnceller med enten RA eller ra. Fenotypen til avkommene blir da 3:1 (svarte øyne&resistens:røde øyne&ikke resistens). På d2 har du jo 4 fenotyper, ikke 2, så spørsmålet er: hvor kommer disse fra?

Det har ingenting direkte med HW likevekt å gjøre. Den gjelder når du ser på en bestand over lang tid, typ flere generasjoner. Her ser du jo bare på en F2 generasjon. p og q er forøvrig frekvens til et allel i en populasjon, f eks A eller a. p=0,42 vil si av alle A og a i populasjonen så er 42% A.
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Gjest skrev:Det står at genene er koblede, så da gir overkrysning i profase 1 mulighet for flere kombinasjoner. Jeg tror at du har regnet feil på d1, dersom de er koblede kan du bare få kjønnceller med enten RA eller ra. Fenotypen til avkommene blir da 3:1 (svarte øyne&resistens:røde øyne&ikke resistens). På d2 har du jo 4 fenotyper, ikke 2, så spørsmålet er: hvor kommer disse fra?

Det har ingenting direkte med HW likevekt å gjøre. Den gjelder når du ser på en bestand over lang tid, typ flere generasjoner. Her ser du jo bare på en F2 generasjon. p og q er forøvrig frekvens til et allel i en populasjon, f eks A eller a. p=0,42 vil si av alle A og a i populasjonen så er 42% A.

Tusen takk
Svar