enhet på likevektskonstanten

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kjemi1gjest

Hei,

Vi jobber nå med kapittelet om likevekt i Kjemi 1. Jeg kan ikke forstå hvilken enhet jeg skal ha på likevektskonstanten?

Noen steder i boka er den oppgitt som (mol/L)^-2, andre steder er den opphøyd i -1. Når jeg ser på ulike nettsider og på tabellene som man får utdelt ved eksamen i Kjemi 2, virker det som at likevektskonstanten ikke har en enhet.

Håper noen kan hjelpe meg ut av forvirringen!
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Er en stund siden jeg har hatt kjemi, men tror enheten til likevektskonstanten vil avhenge av den konkrete kjemiske likevekten du holder på med.

(Det er bare å sette inn enhetene for konsentrasjon i hver av faktorene i utregningen av likevektskonstanten, så ser du hvilken enhet du ender opp med til slutt.)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kjemi1gjest skrev:Hei,
Vi jobber nå med kapittelet om likevekt i Kjemi 1. Jeg kan ikke forstå hvilken enhet jeg skal ha på likevektskonstanten?
Noen steder i boka er den oppgitt som (mol/L)^-2, andre steder er den opphøyd i -1. Når jeg ser på ulike nettsider og på tabellene som man får utdelt ved eksamen i Kjemi 2, virker det som at likevektskonstanten ikke har en enhet.
Håper noen kan hjelpe meg ut av forvirringen!
i)
gitt 1 reaksjon/likevekt:
[tex]A+B<=>C[/tex]

der alle er oppgitt i M=mol/L
dvs:
[tex][tex][/tex]K=\frac{[C]}{[A]*}=[/tex]

[tex]K(benevning) = \frac{M}{M*M} = 1/M = M^{-1}[/tex]


\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
ii)
gitt en annen reaksjon, likevekt:

[tex]2A+B<=>3C[/tex]

[tex][tex][/tex]K=\frac{[C]^3}{[A]^2*}[/tex]

[tex]K(benevning)=\frac{M^3}{M^2*M}=1[/tex]


osv...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kjemi1gjest

Hei,

takk for svar!
Svar