Fysikk, mekanisk energi

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cookies
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 21/10-2018 12:36

Hei, jeg har snart prøve i fysikk om mekanisk energi. Et av læreplanmålene jeg skal kunne er:

Eleven skal kunne gjøre rede for situasjoner der friksjon og luftmotstand gjør at den mekaniske energien ikke er bevart, og gjøre beregninger i situasjoner med konstant friksjon

Jeg forstår ikke helt hva som menes med dette. Kan noen raskt hjelpe meg? Tusen takk! :D
Gjest

Det betyr at du må vite når en situasjon har friksjon/luftmotstand og når det er greit å ignorere det.
F.eks. har du kloss på skråplan hvor det er friksjon mellom klossen og skråplanet. Her er friksjonen konstant og da skal du kunne regne på kreftene.
cookies
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 21/10-2018 12:36

Gjest skrev:Det betyr at du må vite når en situasjon har friksjon/luftmotstand og når det er greit å ignorere det.
F.eks. har du kloss på skråplan hvor det er friksjon mellom klossen og skråplanet. Her er friksjonen konstant og da skal du kunne regne på kreftene.
Tusen takk! :D
Svar