likevekt, trykk (molratio)

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sGreenfield

Hei!

Et lite spørsmål her;

https://imgur.com/GfJ3LNe

Jeg trodde at man tok minus og pluss etter koeffisienten i reaksjonsligningen? Det er det jeg har lest de fleste steder.. Så skjønner ikke hvorfor det blir - 1/2 her. (skjønner jo at de tar det halve overalt, men man får et annet svar enn om man bruker koeffisientene fra rx-ligningen, så skjønner ikke helt hva som blir gjort).

oppgaven er:
Følgende reaksjon er gitt: N2(g) + O2(g) = 2NO(g). Likevektskonstanten for reaksjonen er
oppgitt til K=0,05 ved 2200 oC. Du starter med like partialtrykk av N2(g) og O2(g), begge er
0,8 bar. Beregn partialtrykket til NO(g) samt totaltrykket når likevekt er innstilt. Reaksjonen
foregår i en lukket beholder med konstant volum.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

der dannes x mol NO ved likevekt (EQ), dvs pluss.

og der forbrukes 0,5x mol (minus) N2 og O2 v/EQ
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
sGreenfield

Janhaa skrev:der dannes x mol NO ved likevekt (EQ), dvs pluss.

og der forbrukes 0,5x mol (minus) N2 og O2 v/EQ
Ja, jeg er klar over at hvorfor det blir pluss og minus, men hvorfor x for NO, hvorfor ikke +2x? I alle fremgangsmåter jeg har sett så setter de koeffesienten fra rx-likningen i de skjemaene der... Og da burde det også være +x for O_2 og N_2.

Og da får man jo likevektsuttrykket 0.05 = (2x)^2 / (0,8-x)^2.... og etter ABC så får i hvert fall jeg en annen x en det som er i løsningsforslaget der...

Så man bruker altså ikke koeffesientene fra reaksjonsligningen?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

sGreenfield skrev:
Janhaa skrev:der dannes x mol NO ved likevekt (EQ), dvs pluss.
og der forbrukes 0,5x mol (minus) N2 og O2 v/EQ
Ja, jeg er klar over at hvorfor det blir pluss og minus, men hvorfor x for NO, hvorfor ikke +2x? I alle fremgangsmåter jeg har sett så setter de koeffesienten fra rx-likningen i de skjemaene der... Og da burde det også være +x for O_2 og N_2.
Og da får man jo likevektsuttrykket 0.05 = (2x)^2 / (0,8-x)^2.... og etter ABC så får i hvert fall jeg en annen x en det som er i løsningsforslaget der...
Så man bruker altså ikke koeffesientene fra reaksjonsligningen?
blir samme d, prøve sjøl :)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar