Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cookies
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 21/10-2018 12:36

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? (har lastet opp et vedlegg) Jeg regnet ut akselerasjonen ved hjelp av Newtons 2 lov og så prøvde jeg å finne farten ved hjelp av den tidløse formelen. Jeg får svaret v=1.01m/s, men fasiten sier v=0.71m/s. Har jeg gjort noe feil? Hvordan kan jeg løse denne oppgaven?
På forhånd tusen takk for hjelp!
Vedlegg
Skjermbilde 2018-10-21 kl. 12.40.38.png
Skjermbilde 2018-10-21 kl. 12.40.38.png (72.43 kiB) Vist 1846 ganger
gggggjst

cookies skrev:Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? (har lastet opp et vedlegg) Jeg regnet ut akselerasjonen ved hjelp av Newtons 2 lov og så prøvde jeg å finne farten ved hjelp av den tidløse formelen. Jeg får svaret v=1.01m/s, men fasiten sier v=0.71m/s. Har jeg gjort noe feil? Hvordan kan jeg løse denne oppgaven?
På forhånd tusen takk for hjelp!
Jeg har også fy1:

Du har brukt riktige formler ser det ut som. Et tips: Se på oppgaven som ett system;

1. Hvilke ytre kreft er det som får loddene til å bevege seg? Gravitasjonskraften. Gravitasjonskraften funker på både lodd 1 og lodd 2. Gravitasjonskraften som virker på lodd 2 får systemet til å bevege seg, mens lodd 1 virker i mot.

Altså: Summen av kreftene: (M2)g - (M1)g / M1 + M2 (massen til hele systemet)

2. Bruk Newtons andre lov og finn akselerasjonen og sett det inn i den tidløse formelen.

Altså:

(M2)g - (M1)g / M1 + M2, deretter får du akselerasjonen, sett denne inn i den tidløse formelen.

v^2=2*a*s ==> v=sqrt(2as)
cookies
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 21/10-2018 12:36

gggggjst skrev:
cookies skrev:Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? (har lastet opp et vedlegg) Jeg regnet ut akselerasjonen ved hjelp av Newtons 2 lov og så prøvde jeg å finne farten ved hjelp av den tidløse formelen. Jeg får svaret v=1.01m/s, men fasiten sier v=0.71m/s. Har jeg gjort noe feil? Hvordan kan jeg løse denne oppgaven?
På forhånd tusen takk for hjelp!
Jeg har også fy1:

Du har brukt riktige formler ser det ut som. Et tips: Se på oppgaven som ett system;

1. Hvilke ytre kreft er det som får loddene til å bevege seg? Gravitasjonskraften. Gravitasjonskraften funker på både lodd 1 og lodd 2. Gravitasjonskraften som virker på lodd 2 får systemet til å bevege seg, mens lodd 1 virker i mot.

Altså: Summen av kreftene: (M2)g - (M1)g / M1 + M2 (massen til hele systemet)

2. Bruk Newtons andre lov og finn akselerasjonen og sett det inn i den tidløse formelen.

Altså:

(M2)g - (M1)g / M1 + M2, deretter får du akselerasjonen, sett denne inn i den tidløse formelen.

v^2=2*a*s ==> v=sqrt(2as)
Tusen takk! :D
ggggjjjst

Husk:
Loddene beveger seg 0.13 meter, og ikke 0.23 meter. Kanskje det er derfor du har fått feil svar?
cookies
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 21/10-2018 12:36

ggggjjjst skrev:Husk:
Loddene beveger seg 0.13 meter, og ikke 0.23 meter. Kanskje det er derfor du har fått feil svar?
Ja! Det kan stemme :D Hvordan kom du fram til 0.13 meter?
Svar