Massestrøm til Volumstrøm

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Anniketo
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/08-2018 14:05

Hei.

Står helt fast på en oppgave der jeg skal forklare gangen fra massestrøm til volumstrøm . Kan noen hjelpe?
Google_user

Anniketo skrev:Hei.

Står helt fast på en oppgave der jeg skal forklare gangen fra massestrøm til volumstrøm . Kan noen hjelpe?
Side 3 der.
Anniketo
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/08-2018 14:05

Side 3?
Gjest

Er oppgaven "forklar gangen fra massestrøm til volumstrøm"?
Google2

Anniketo skrev:Side 3?
Om forlatelse

Skal være

https://www.uio.no/studier/emner/matnat ... kanikk.pdf

Side 3

Kunne dog ha vært verre. Kunne ha lagt ut passord eller noe sånt..:D
Anniketo
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/08-2018 14:05

Gjest skrev:Er oppgaven "forklar gangen fra massestrøm til volumstrøm"?


Ja oppgaven lyder helt presis:
Vi får opplyst at vi har massestrøm[kg/s] og vi skal ha dette til å bli volumstrøm[m3/s]. Hvordan kommer vi dit?

Jeg tror jeg misforstår oppgaven for jeg kan regne ut både massestrøm og volumstrøm, via rho og arealtverrsnitt. Kan formlene, men å forklare veien fra kg/s til m3/s så stopper det helt.
Anniketo
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/08-2018 14:05

Google2 skrev:
Anniketo skrev:Side 3?
Om forlatelse

Skal være

https://www.uio.no/studier/emner/matnat ... kanikk.pdf

Side 3

Kunne dog ha vært verre. Kunne ha lagt ut passord eller noe sånt..:D
Hei du og takk for det, da skjønte jeg litt mer hva du mente med side 3. Ja den pdfn har jeg lasta ned tidlig i prosessen, etter mange google søk, men hodet mitt får fremdeles ikke til å forklare denne prosessen fra kg/s til m3/s :|
Gjest

Vel, alle ting med masse har en massetetthet og et volum. Sammenhengen mellom disse vet du helt sikkert $\rho = m/V$
Hvis oppgaven istedenfor var "Vi får opplyst at noe veier 10kg og ønsker å ha dette i volum" hva ville du gjort da? Man må dele massen på tettheten så klart! Det samme gjelder jo om du har med deg en liten "pr. sekund" også slik at om du skal gå fra massestrøm (kg/s) til volumstrøm (m3/s) må du dele på tettheten til massen. Skal du fra volum til masse må du gange med tettheten.

Eks. Strømmer det 10 kg (fersk)vann i sekundet i massestrøm utgjør dette en volumstrøm på $\frac{\frac{10kg}{1000kg/m^3}}{s} = 0.01m^3/s$
Anniketo
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/08-2018 14:05

Gjest skrev:Vel, alle ting med masse har en massetetthet og et volum. Sammenhengen mellom disse vet du helt sikkert $\rho = m/V$
Hvis oppgaven istedenfor var "Vi får opplyst at noe veier 10kg og ønsker å ha dette i volum" hva ville du gjort da? Man må dele massen på tettheten så klart! Det samme gjelder jo om du har med deg en liten "pr. sekund" også slik at om du skal gå fra massestrøm (kg/s) til volumstrøm (m3/s) må du dele på tettheten til massen. Skal du fra volum til masse må du gange med tettheten.

Eks. Strømmer det 10 kg (fersk)vann i sekundet i massestrøm utgjør dette en volumstrøm på $\frac{\frac{10kg}{1000kg/m^3}}{s} = 0.01m^3/s$

Tusen takk for hjelpen!! Nå har jeg stått fast i nesten 3 uker, you are a lifesaver!
Svar