[kjemi] A + 3B -> C + 2D oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ikkegodikjemi

Hei! Lurer litt på denne oppgaven:

"Vi har følgende reaksjon: A + 3B -> C + 2D. Mengde reaktanter i utgangspunktet er 3 mol A
og 2 mol B, hvor mange mol C er dannet når reaksjonen har gått fullstendig over til høyre?"

Hvordan skal man 'tenke' her? Hva slags tema burde jeg se nærmere på for å kanskje skjønne hvordan jeg skal besvare oppgaven?
Kjemigjest

Gitt A + 3B [tex]\rightarrow[/tex] C + 2D

Start: 3 mol A og 2 mol B ( her må vi bestemme avgrensande reaktant )

Reaksjonslikninga seier at 3 mol A reag. med 3 [tex]\cdot[/tex] 3 mol B = 9 mol B ( dette fortel oss at B er den avgrensande

reaktanten ). Likninga seier då ( divider kvart ledd med 3 ) at 2 mol B reag. med 2[tex]\cdot[/tex] [tex]\frac{1}{3}[/tex] mol A = [tex]\frac{2}{3}[/tex] mol A.


Svar: [tex]\frac{2}{3}[/tex] mol A [tex]\rightarrow[/tex] [tex]\frac{2}{3}[/tex] mol C ( jamfør reaksjonslikning )
Gjest

Kjemigjest skrev:Gitt A + 3B [tex]\rightarrow[/tex] C + 2D

Start: 3 mol A og 2 mol B ( her må vi bestemme avgrensande reaktant )

Reaksjonslikninga seier at 3 mol A reag. med 3 [tex]\cdot[/tex] 3 mol B = 9 mol B ( dette fortel oss at B er den avgrensande

reaktanten ). Likninga seier då ( divider kvart ledd med 3 ) at 2 mol B reag. med 2[tex]\cdot[/tex] [tex]\frac{1}{3}[/tex] mol A = [tex]\frac{2}{3}[/tex] mol A.


Svar: [tex]\frac{2}{3}[/tex] mol A [tex]\rightarrow[/tex] [tex]\frac{2}{3}[/tex] mol C ( jamfør reaksjonslikning )
Tusen takk for svar!
Men hvordan skjønner jeg at det er 3 mol A? og hvorfor er det 2 mol B? I likningen står det jo 1A og 3B, så ville trodd jeg har ett mol A og 3 mol B...
Kjemigjest

Det står å lese i oppgaveteksta at systemet inneheld 3 mol av reaktant A og 2 mol av reaktant B ( ingenting av produkta C og D) ved reaksjonsstart. Desse opplysningane dannar dermed grunnlaget for våre berekningar.
Svar