Fysikk 2 V2018

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Flerovium
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 18/02-2018 01:20

Her har dere forresten eksamen i PDF-fil skulle noen trenge den:
Vedlegg
Fysikk 2 V18.pdf
(1.04 MiB) Lastet ned 368 ganger
Fysiker

Flerovium skrev:Her har dere forresten eksamen i PDF-fil skulle noen trenge den:
Hvor fant du den forresten?
Flerovium
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 18/02-2018 01:20

Fysiker skrev:
Flerovium skrev:Her har dere forresten eksamen i PDF-fil skulle noen trenge den:
Hvor fant du den forresten?
Læreren min i fysikk la den ut på its
Fysiker

Flerovium skrev: Læreren min i fysikk la den ut på its
Har læreren deres tenkt å lage et løsningsforslag? I så fall, kan du evt. dele den? :D
Flerovium
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 18/02-2018 01:20

Fysiker skrev:
Flerovium skrev: Læreren min i fysikk la den ut på its
Har læreren deres tenkt å lage et løsningsforslag? I så fall, kan du evt. dele den? :D
Litt usikker, men skal dele den hvis han legger det ut!
eeinarr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2018 19:33

På oppgave 5a spør de om den gjennomsnittlige spenningen ila det første halve sekundet. Jeg brukte da formelen for "spenning i leder gjennom magnetfelt" hvor ems=vbl. De spør om den gjennomsnittlige, og da må vi finne den gjennomsnittlige farten som er gitt vet strekning delt på tid som er 0.13m/0.5s=0.26m/s. Vi kan sette dette inn i formelen og vi får spenning=0.26m/s*1.5T*0.3m=0.12V.
Sist redigert av eeinarr den 24/05-2018 09:54, redigert 1 gang totalt.
eeinarr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2018 19:33

Noen andre som fikk 3.9m i x-retning fra oppgave 4d?
SindREA3005

Ja, fikk 3.9m mot venstre i horisontalplanet fra der ho slapp, og hvis du legger til sqrt(9^2-8^2) får du avstanden fra bunnpunktet til huska.
Brukte samme fremgangsmåte som deg på 5a, einar. Overkompliserte det i starten, men siden det var en a-oppgave gjorde jeg det heller slik
SindREA3005

Men er et par tre andre oppgaver jeg lurer litt på. Hvordan gikk dere fram på 6c?
a_kloss=(Sum)F_kloss/m_kloss? Var den så enkel?
Fikk dere 0,51N som friksjonsfraft på 6e?
Og for å være helt sikker er:
1g) A
1h) B
1j) B
1s) B
1x) D
alle riktige?
eeinarr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2018 19:33

På 6c brukte jeg N2 ja. Summen av kreftene uten friksjon blir G i x-retning (1,57N) til klossen, minus gravitasjonskraften til loddet (0,98N). Så jeg fikk ma=1,57-0,98=ma => a=(1,57-0,98)/0,4=1,5m/s^2.
Husker ikke hva jeg fikk på friksjonskraften på 6e..
På 1g) var jeg veldig usikker fordi farten skal jo være bevart i et elastisk støt, men når ballen spretter motsatt vei får den farten i minus-verdi. Så stusset litt mellom A og C, men svarte til slutt A.
På h) svarte jeg også B.
På j) fikk jeg B
På s) fikk jeg B
På x) tror jeg at jeg svarte C faktisk
Flerovium
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 18/02-2018 01:20

eeinarr skrev:På oppgave 5a spør de om den gjennomsnittlige spenningen ila det første halve sekundet. Jeg brukte da formelen for "spenning i leder gjennom magnetfelt" hvor ems=vbl. De spør om den gjennomsnittlige, og da må vi finne den gjennomsnittlige farten som er gitt vet strekning delt på tid som er 0.13m/0.5s=0.26m/s. Vi kan sette dette inn i formelen og vi får spenning=0.26m/s*1.5T*0.3m=0.12V.
Kan forstå denne fremgangsmåten, men blir det feil å si dette?

[tex]\varepsilon = R\cdot I = 0.45 \cdot 0.48[/tex]
eeinarr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2018 19:33

Flerovium skrev:
eeinarr skrev:På oppgave 5a spør de om den gjennomsnittlige spenningen ila det første halve sekundet. Jeg brukte da formelen for "spenning i leder gjennom magnetfelt" hvor ems=vbl. De spør om den gjennomsnittlige, og da må vi finne den gjennomsnittlige farten som er gitt vet strekning delt på tid som er 0.13m/0.5s=0.26m/s. Vi kan sette dette inn i formelen og vi får spenning=0.26m/s*1.5T*0.3m=0.12V.
Kan forstå denne fremgangsmåten, men blir det feil å si dette?

[tex]\varepsilon = R\cdot I = 0.45 \cdot 0.48[/tex]
Det ville jeg sagt blir feil ja. Grunnen til dette er at strømmen I=0.48A er bare strømmen vi har i slutten. Strømmen endres etterhvert som lederen blir dratt bortover. Og siden de spør om den gjennomsnittlige spenningen, ville jeg ikke sagt at Ohms lov fungerer der. Da finner man bare spenningen etter 0.5 sekunder.
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Er det ikke slik at vi finner akselerasjonen på hele systemet? Så det blir
Bilde
Da blir a=1.2m/s^2
eeinarr
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 23/05-2018 19:33

Det er mye mulig. Jeg tenkte siden vi går ut ifra summen av kreftene på bare klossen, så måtte vi ta bare massen fra klossen. Men er usikker der.
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

eeinarr skrev:Det er mye mulig. Jeg tenkte siden vi går ut ifra summen av kreftene på bare klossen, så måtte vi ta bare massen fra klossen. Men er usikker der.
Jeg gjorde først som deg, men husket noenlunde fra fysikk 1 at man tok kraftsummen på hele systemet. Er usikker selv, så vi får se til det kommer et løsningsforslag :?
Svar