Fysikk 2 V2018

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Ja folkens, hvordan gikk det? Noen som har lyst til å dele sine svar, spesielt avkrysninga?
F2F

Følte den var grei i forhold til tidligere eksamen.
Usikker på oppgave 1. j) og oppgave 5
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Syntes 1j) var veldig rar jeg og, feltet skal jo være homogent uansett om utsnittet er midt mellom platene eller litt til sida? Ellers stussa jeg litt over at jeg fikk 4 B'er på rad da jeg svarte
ggg

Var en kjedelig eksamen, og svært annerledes enn tidligere.
Feltet er mer homogent nærmere kulen. og mer homogent midt i platene. 4 B'er på rad? tror ikke jeg fikk det.
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Hvordan er feltet mer homogent nærmere kulen? Det er en mye større forskjell i g-feltstyrke mellom r=2 000 og r=1 000 enn r=10 000 og r=11 000, selv om forskjellen i r er 1 000 begge tilfellene.
ggg

tror jeg muligens svarte feil på den
Jeg tenkte at radielt utover så er "vinkelen" mellom feltlinjene større. Men når jeg tenker meg om så kommer d an på hvor mange linjer en forestiller seg..
F2F

Blir det ikke større forskjell i feltstyrke lenger ut i det radielle feltet fordi r^2?
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Nei, greia er at når r er lav vil en forskjell på la oss si 1km gi en større innvirkning enn når r er veldig stor... tror jeg i hvert fall :? . Har prøvd det selv på kalkulatoren (prøv å finne forskjellen i g når du er 6371km og 6372km unna, og når du er f.eks. 7371 og 7372km unna. Forskjellen i feltstyrke er lavere).
F2F

Skjønner hva du mener, men mener at forskjellen blir større lenger ut. Dette er fordi av formelen E=(kQ)/r^2 gir større variasjoner for E når r vokser.
Flerovium
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 18/02-2018 01:20

Veldig usikker på oppgaven om induksjon, surret rundt med differensiallikninger til slutt..
Red; fikk at I(t)=-1.125It+1.25t, hvor et punkt på I(t) var (0.5,0.48).

Er det forresten noen som har digital kopi av eksamen tilgjengelig? Eventuelt noen som vet om noen jobber med å skrive løsningsforslag?
Sist redigert av Flerovium den 22/05-2018 19:33, redigert 1 gang totalt.
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

F2F skrev:Skjønner hva du mener, men mener at forskjellen blir større lenger ut. Dette er fordi av formelen E=(kQ)/r^2 gir større variasjoner for E når r vokser.
Det gir også mening, men problemet er om vi skal se på det her geometrisk eller aritmetrisk. Altså om vi skal se på variasjonen i E-feltet (trodde hele tida det var et g felt, whoops) innenfor en 1m x 1m rute eller variasjonen i E-feltet mellom en avstand x og avstand 1.01x. Jeg tenkte den første måten
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Flerovium skrev:Veldig usikker på oppgaven om induksjon, surret rundt med differensiallikninger til slutt..

Er det forresten noen som har digital kopi av eksamen tilgjengelig? Eventuelt noen som vet om noen jobber med å skrive løsningsforslag?
Vet ikke om difflikninger er det riktige her. Den digitale versjonen legges ut av UDIR etter hvert. Tror ikke det er noen som jobber med løsningsforslag akkurat nå.

Edit: hvis du fikk fart lik 0.48m/s så tror jeg du fikk riktig faktisk. Det var det jeg fikk.
F2F

Slet med induksjonsoppgaven jeg og. Noen som har forslag til framgangsmåte?
Flerovium
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 18/02-2018 01:20

notebook skrev:
Flerovium skrev:Veldig usikker på oppgaven om induksjon, surret rundt med differensiallikninger til slutt..

Er det forresten noen som har digital kopi av eksamen tilgjengelig? Eventuelt noen som vet om noen jobber med å skrive løsningsforslag?
Vet ikke om difflikninger er det riktige her. Den digitale versjonen legges ut av UDIR etter hvert. Tror ikke det er noen som jobber med løsningsforslag akkurat nå.

Edit: hvis du fikk fart lik 0.48m/s så tror jeg du fikk riktig faktisk. Det var det jeg fikk.
Hm, får vel satse på det. Tenkte siden v var avhengig av strømmen fra vBl=ems=RI
Og akselerasjonen ble (0.5-LIB)/m :|
ggg

fikk 0.48 m/s jeg og.

F1 er trekkraft
Fm er magnetisk kraft.
F1-Fm=ma
0.5-IlB=0.40*a
strømmen er spenning delt på resistans. U/R, hvor spenningen (0.117Volt) fra forrige deloppgave. lengden er 0.3m og B er 1.50T, og masse 0.40. Da får du at akselerasjon = 0.9575 m/s^2
siden konstant akselerasjon pga konstant kraft.
V=Vo+at
V=0.5sek*0.9575= 0.48 m/s
Svar