Elektrokjemi kj2 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Hei

Jeg hadde kj2 muntlig eksamen og hadde noen spørsmål om Elektrokjemi.
Jern blir ikke rust ute i lufta, men ifølge spenningstabelen så vil den det? siden luft er over Fe, og da blir Fe oksidert.
Hvorfor er heller ikke Mg en god offeranode?. På muntlig eksamen fikk jeg kjeft fordi jeg sa det :?
Det står tydelig i boka at Mg fungerer godt. Deretter begynte eksaminator og sensor si at boka er feil osv. Jeg var så forvirra.

Takk
Gjest

OldManWithBanter skrev:Hei

Jeg hadde kj2 muntlig eksamen og hadde noen spørsmål om Elektrokjemi.
Jern blir ikke rust ute i lufta, men ifølge spenningstabelen så vil den det? siden luft er over Fe, og da blir Fe oksidert.
Hvorfor er heller ikke Mg en god offeranode?. På muntlig eksamen fikk jeg kjeft fordi jeg sa det :?
Det står tydelig i boka at Mg fungerer godt. Deretter begynte eksaminator og sensor si at boka er feil osv. Jeg var så forvirra.

Takk
Spørs hva du mener med luft, jern vil korrodere når det er i kontakt med luft OG vann, spesielt surt vann.

Magnesium blir vel faktisk brukt som offeranode i virkeligheten. Kanskje spørsmålet handlet om galvanisering?
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Takk for svar.

Selvfølgelig glemte det, det er jo vann også med.
Svar