fysikk - termofysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, jeg har gjort disse oppgavene, men vet virkelig ikke om jeg har gjort riktig. Ser at svaret (er et svarskjema man skal fylle det inn i, men ingen fasit) skal i noen instanser føres inn i kWh (før det omgjøres til J), og jeg har ikke fått den enheten noe sted...

FORHÅNDSOPPGAVE 3a.
En kokeplate har en effekt på 1200W.
a. Hvor mye energi leverer den i løpet av en halv time?
b.Vi setter en kjele med vann på kokeplaten. Av energien kokeplaten leverer går 900 W til oppvarming av vannet i kjelen. Hvor stor er virkningsgraden for oppvarming av vannet?
c.Vannet begynner å koke og platen leverer fortsatt 900 W.Vi lar vannet koke i 30 minutter. Hvor mye energi har vannet mottatt i løpet av denne halvtime?
d.Hvor mye vann vil fordampe i løpet av denne halvtimen?

FORHÅNDSOPPGAVE 4
En elektrisk kokeplate bruker 1000 W elektrisk energi. På platen står en gryte vann og koker. I løpet av 15 minutter fordamper 240 gram vann.
a.Beregn energien som skal til for å fordampe vannet.
b.Bestem virkningsgraden i prosessen.

Svar 3: a. 2,16MJ, b. 75%, c. 1,62MJ, d. 717kg vann
4: a. ≈54 kJ, b. ≈ 6.0%.

Virker dette nogenlunde rett? Litt usikker på fremgangsmåte og slikt, da jeg slet med å finne lignende oppgaver jeg kunne sammenligne med. Setter pris på all mulig tilbakemelding.
Svar