Kan jeg få en forklaring på disse formlene?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gjest2223

Jeg vet ikke når jeg skal bruke disse forskjellige formlene kunne noen ha gitt meg en forklaring?

s=v0t+12at2 s=v0t+12at2

a=2(s−v0t)t2 a=2(s−v0t)t2

Generelt veiformel 1 og 2, når bruer vi de forskjellige formlene? Hva er forskjellen på dem to?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

gjest2223 skrev:Jeg vet ikke når jeg skal bruke disse forskjellige formlene kunne noen ha gitt meg en forklaring?

s=v0t+12at2 s=v0t+12at2

a=2(s−v0t)t2 a=2(s−v0t)t2

Generelt veiformel 1 og 2, når bruer vi de forskjellige formlene? Hva er forskjellen på dem to?


Den ene gir deg strekning, den andre gir deg akselerasjon.
gjest2223

Kjemikern skrev:
gjest2223 skrev:Jeg vet ikke når jeg skal bruke disse forskjellige formlene kunne noen ha gitt meg en forklaring?

s=v0t+12at2 s=v0t+12at2

a=2(s−v0t)t2 a=2(s−v0t)t2

Generelt veiformel 1 og 2, når bruer vi de forskjellige formlene? Hva er forskjellen på dem to?


Den ene gir deg strekning, den andre gir deg akselerasjon.

En skiløper står ned en 135 m lang bakke på 15,0s. Gå ut fra at startfarten er null, og at akselerasjonen er konstant.

a) Finn akselerasjonen
b) Finn farten nederst i bakken
c) Hvor langt ned i bakken kommer skiløperen på 7,5s
d) Hvor lang tid bruker skiløperen på å komme halvveis ned i bakken?

Oppgave a) får jeg til. Jeg skjønner ikke hvilken formel jeg skal bruke på de andre oppgavene, og hvorfor det brukes
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

gjest2223 skrev:
Kjemikern skrev:
gjest2223 skrev:Jeg vet ikke når jeg skal bruke disse forskjellige formlene kunne noen ha gitt meg en forklaring?

s=v0t+12at2 s=v0t+12at2

a=2(s−v0t)t2 a=2(s−v0t)t2

Generelt veiformel 1 og 2, når bruer vi de forskjellige formlene? Hva er forskjellen på dem to?


Den ene gir deg strekning, den andre gir deg akselerasjon.

En skiløper står ned en 135 m lang bakke på 15,0s. Gå ut fra at startfarten er null, og at akselerasjonen er konstant.

a) Finn akselerasjonen
b) Finn farten nederst i bakken
c) Hvor langt ned i bakken kommer skiløperen på 7,5s
d) Hvor lang tid bruker skiløperen på å komme halvveis ned i bakken?

Oppgave a) får jeg til. Jeg skjønner ikke hvilken formel jeg skal bruke på de andre oppgavene, og hvorfor det brukes
B)
Du får oppgitt at akselerasjonen er konstant, hva med å bruke formelen: $s=\frac{1}{2}(v_0+v)t$ gitt at $V_0=0$, kan den skrives som;
$s=\frac{1}{2}(0+v)t$


$s=\frac{1}{2}vt$, løs med hensyn på v.

Denne kan brukes, fordi den tar ikke hensyn til akselerasjon.
Svar