fysikk 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Emmmmm

Hei, lurte på dette med tyngdekraft og sumkraft osv. Når vet jeg om jeg skal skive sumkraft som G-N, hvor G er tyngde og N er normalkraft, eller om det blir N-G?

I tillegg lurte jeg på når jeg kan bytte ut akselerasjon med tyngdeakselerasjon i de ulike formlene til Newton?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det første kommer an på hva du regner som positiv retning.

Det andre kommer an på om akselerasjonen er kun grunnet tyngdekrafta.
Bilde
kreativitetNO
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 20/08-2015 15:47

Tyngdeakselerasjon gjelder bare objekter som står i fritt fall. Det vil si: når det er andre ting som virker inn (luftmotstand, friksjon) så vil du aldri få den fulle effekten av tyngdeakselerasjon. Med en gang objektet f.eks står på et bord (og bordet står helt i vater) får du en normalkraft som er like sterk som gravitasjonskraften, men med motsatt fortegn.

En kloss med masse 10kg ved havnivå påvirkes alltid av gravitasjonskraften G = m x g der g er tyngdeakselerasjonen (som kan rundes av til 10m/s^2 hvis ikke annet er oppgitt eller det er veldig viktig å få det nøyaktig). 10kg x 10m/s^2 = 100kgm/s^2 = 100N.

Hvis klossen henger i løse lufta vil den akselerere med 10m/s^2. Hvis den ligger på et bord akselerer den ikke (selvfølgelig). Dermed må det være en eller annen annen kraft som virker med 100N i mot. Denne kraften utøves av bordet på klossen og heter normalkraften. Hvilket fortegn du velger på disse 2 kreftene er egentlig helt opp til deg, men det er ganske vanlig å si at gravitasjonskraften er negativ og dermed må normalkraften være positiv. Summen av disse blir dermed 100N + (-100N) som tilsammen gir 0N og dermed også 0 akselerasjon. Dette rimer jo med at klossen ligger i ro på bordet.
Svar