Kollisjon og moment - dekomponere krefter

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
andreas_bh

Sitter med en oppgave hvor jeg skal analysere en kollisjon:
Bil A og bil B kolliderer i et veikryss. Bil A har masse = 2000 kg og kjører fra vest til øst. Bil B har masse = 1500 kg, kjører med en hastighet på 15 m/s, fra nord til sør.

Etter å ha forsøkt å løse oppgaven selv, så kikket jeg i løsningsforslaget. Der er oppgaven løst vha. lov om konservering av moment og dekomponering av retningene x og y, som jeg gjorde selv. Det eneste jeg ikke forstår er at bil B (som kjører fra nord til sør) er satt inn i x-likningen. Dette forstår jeg ikke. Vil ikke det at den kjører fra nord til sør si at alle kreftene virker i y-retning, og ikke i x-retning?

Kan noen forklare meg dette? :)
andreas_bh

Glemte å føre på at etter krasjet, så sitter de to bilene sammen, og beveger seg som en masse. Den samlede massen beveger seg med en vinkel på 65 grader sør for øst fra kollisjonspunkt.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Og du skal finne hva? Antar det er farten til den andre bilen. Det blir vel at tangens til 65 grader er lik forholdet mellom de to bilenes moment, siden moment er bevart, gitt at ingen ytre krefter virker.
andreas_bh

Sorry, jeg skal finne farten til både bil A, i tillegg til farten til den samlede massen av bil A og bil B etter kollisjonen. Mulig man kan gjøre det på den måten også, men i løsningsforslaget så opererer de altså med dekomponering av kreftene i lov om konservering av momentet, og jeg forstår ikke hvorfor de bruker bil B (som jeg mener opererer i y-retning) i x-likningen. Kan noen forklare?
Svar