ph- forandring

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, trenger hjelp med en oppgave: Hvor mye vil pH-verdien forandre seg hvis vi dobler vannmengden i
a en 0,20 mol/L løsning av HCl
b en løsning av 0,10 mol CH3COOH og 0,10 mol
NaCH3COO per L
c en 0,20 mol/L løsning av en svak syre med syre-
konstant Ka
Fant a ved å gjøre:
Før: [H3O+] = 0,2 M
pH = -lg(0,2)

Etter: [H3O+] = 0,2/2 = 0,1 M
pH = -lg(0,1)
1-0.69= 0.30
I b står det ingen forandring, hvorfor er det ikke noe forandring??, og i oppg c er er det en svak syre, tenkte å gjøre det samme som i oppgave a ,men får feil svar. Håper noen har tid til å hjelpe meg med dette...
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

B) Hvorfor pH ikke blir forandret, kan du selv tenke litt på. (Hint: Bufferlikingenen. Blir forholdet mellom base og syre endret?)


C) Hva er Ka verdien?
Gjest

Kjemikern skrev:B) Hvorfor pH ikke blir forandret, kan du selv tenke litt på. (Hint: Bufferlikingenen. Blir forholdet mellom base og syre endret?)


C) Hva er Ka verdien?
I oppg c, tenkte jeg -log(0.20 ) = 0,69
får feil svar, svaret skal bli 0.15??
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:
Kjemikern skrev:B) Hvorfor pH ikke blir forandret, kan du selv tenke litt på. (Hint: Bufferlikingenen. Blir forholdet mellom base og syre endret?)


C) Hva er Ka verdien?
I oppg c, tenkte jeg -log(0.20 ) = 0,69
får feil svar, svaret skal bli 0.15??
Du kan ikke ta $-\lg{[H^+]}$ direkte. En svak syre protolyserer ikke 100%. Hva er Ka verdien??


I allefall så øker pH når du fortynner en løsning(hvorfor?)
Gjest

Kjemikern skrev:
Gjest skrev:
Kjemikern skrev:B) Hvorfor pH ikke blir forandret, kan du selv tenke litt på. (Hint: Bufferlikingenen. Blir forholdet mellom base og syre endret?)


C) Hva er Ka verdien?
I oppg c, tenkte jeg -log(0.20 ) = 0,69
får feil svar, svaret skal bli 0.15??
Du kan ikke ta $-\lg{[H^+]}$ direkte. En svak syre protolyserer ikke 100%. Hva er Ka verdien??


I allefall så øker pH når du fortynner en løsning(hvorfor?)
Men, jeg vet jo ikke hva slags svak syre det er snakk om, hvordan skal jeg da vite Ka verdien??
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Denne oppgaven mangler informasjon.

Svake syrer protolyserer ulikt. Noen protolyserer 4% andre protolyserer 0.0004%. Med andre ord så endrer pH seg forskjellige for hver enkelt syre.
Gjest

Kjemikern skrev:Denne oppgaven mangler informasjon.

Svake syrer protolyserer ulikt. Noen protolyserer 4% andre protolyserer 0.0004%. Med andre ord så endrer pH seg forskjellige for hver enkelt syre.
Men la oss si at den svake syren er eddiksyre, kunne jeg bare tatt -log(1.8*10^-5) og gjort akkuratt det samme som i oppg a???
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:
Kjemikern skrev:Denne oppgaven mangler informasjon.

Svake syrer protolyserer ulikt. Noen protolyserer 4% andre protolyserer 0.0004%. Med andre ord så endrer pH seg forskjellige for hver enkelt syre.
Men la oss si at den svake syren er eddiksyre, kunne jeg bare tatt -log(1.8*10^-5) og gjort akkuratt det samme som i oppg a???

Nei.

Du setter opp likevektsuttrykket og regner ut konsentrasjonen av $H^+$
[tex]K_a=\frac{[H^+][CH_3COO^-]}{[CH_3COOH]}[/tex] osv...
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Til neste gang; vær vennlig å publiser spørsmålet under "Matematikk i andre fag".
Gjest

Kjemikern skrev:Til neste gang; vær vennlig å publiser spørsmålet under "Matematikk i andre fag".
Skal huske på det : )
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Flyttet
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar