Mekanikk - Utregning av moment

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Hei! Sitter og sliter med en mekanikkoppgave. Det er ikke det at den er så sykt vanskelig, men jeg får den bare rett og slett ikke til.

Her er et bilde(se bort fra skriblinga. Det er i utgangspunktet ingenting der, annet enn rutenettet og de 3 vektorene, uten verdier.):
14719821103412850876.jpg
14719821103412850876.jpg (2.51 MiB) Vist 2574 ganger
a)/b) gikk greit. 7kN og 90grader på x-aksen. Det er c) jeg sliter med. Skal regne ut lengden av armen, som gis ved moment dividert med størrelsen på resultanten (7kN). Det jeg har gjort er å dekomponere vektorene i x- og z-retning, multiplisert hver enkelt komponent med avstanden fra tilhørende akse, addert alle verdiene og dividert på resultanten. Får da 50/7, mens svaret skal bli 18/7. Er helt i ørska.

Gikk frem slik: [tex]a_R=\frac {M}{F}=\frac {-5kN*1m+2kN*3m+3kN*5m+3kN*6m+2kN*6m+2kN*2m}{7kN}=\frac {50}{7}m[/tex]

Hjelp :oops:
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Hei,

Nå er det jo en liten stund siden du sendte inn spørsmålet så det kan hende du alt har funnet ut svaret.
Gir deg likevel svar så kan det være til nytte for andre en annen gang.
Uansett er feilen din at du tror fortegnet er definert ut ifra positiv og negativ retning på x- og y-aksen, mens fortegnet i realiteten er definert ut ifra hvilken retning momentet virker om omdreiningspunktet (P).

Se for deg at du holder i et hjul med senter i P, også parallellforskyver du en av kraftkomponentene til nærmeste punkt slik at komponenten står vinkelrett på hjulet (dvs. klokka 12 eller 3). Hvilken vei vil hjulet ditt snurre? Gjør så det samme med alle de andre komponentene og definer mot klokka som positiv retning også vil du får svaret 18/7.
I regnestykket mitt under er alle komponentene som bidrar til et moment mot klokka positive, og alle komponentene som bidrar til et moment med klokka negative.

$7x=2 \cdot 2 + 2 \cdot 6 + 3 \cdot 6 - 3 \cdot 5 - 2 \cdot 3 + 5 \cdot 1$
$x=18/7$
Svar