Hjelp til matte som omhandler et veddemål

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Mixam
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 14/07-2016 04:47

Hei.
Jeg trenger hjelp til å løse en oppgave. Jeg tenkte først at dette var svært enkelt, men selv etter en del tenkning er jeg fremdeles litt usikker.

Si at du gjør et veddemål. Innsatsen er 4 kroner, og du vinner 3.67 kroner dersom du vinner, og taper dine 4 hvis du taper.
Spørsmålet er som følger; hvor ofte må du vinne veddemålet får å gå i 0? Og forandrer svaret seg jo flere ganger veddemålet blir gjennomført?

Jeg frykter at der er en svært enkel løsning på oppgaven jeg har oversett. Kanskje jeg er litt for trøtt :roll:
Uansett, takk for eventuelle svar!
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

La veddemålet være "jeg har tapt penger på dette veddemålet".

Spill mange ganger, og tell hvor ofte du vant.
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Så om du tar veddemålet ditt, vinner du enten 3.67 kroner, eller taper 4 kroner.
Det jeg tror er problemet ditt er at du har relativt vanskelige tall(3.67), og klarer da ikke helt å se logikken.
Et tips da er å forenkle tallene, og se om du klarer å se sammenhengen da.

Eksempel, er veddemålet symmetrisk, med T=1(tap)=V(vinn)=1 må du vinne halvparten av veddemålene.

Er T=2 og V=1 må du for vært tap vinne to ganger, also må du vinne 2/3 av gangene.
Samme med T=4 og V=1 må du vinne 4/5 av gangene.
T=4 og V= 2 er en skalering av T=2 V=1, så du må vinne 2/3 av gangene.
Er T=4 og V=3 ser du at om du vinner 4 ganger og taper 3 ganger er du i null, eller du må vinne 4/7 ganger.
Med T=4 og V=3.67 kann du se at om du vinner 400 ganger og taper 367 ganger er også gevinsten 0.
Dette tilsvarer at du må vinne 400/767 ganger.
Generelt ser du at telleren=T og nevneren=T+V

Gir dette mening?
Mixam
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 14/07-2016 04:47

Ja, forstår. Man må altså vinne 52.2% gangene får å gå i 0.
Takk for godt svar.
Svar