Eksamen bi2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

stimorolextra

"Sett opp en energikilde fra det økosystemet du har jobbet mest med"
Hva menes egentlig med dette spørsmålet? Sola er eneste energikilde jeg kommer på.....
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:"Sett opp en energikilde fra det økosystemet du har jobbet mest med"
Hva menes egentlig med dette spørsmålet? Sola er eneste energikilde jeg kommer på.....
Skal ikke være næringskjede da? Sikkert en skrivefeil.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Ok, takk for svar! Har en flervalgsoppgave fra eksamen også som jeg ikke skjønner meg på...
"Hvor mange karbondioksidmolekyl må tilføres enzymet rubisco for at det skal bli dannet et glukosemolekyl?"
Fasiten sier 3.

Men jeg mener 6....

Man får jo dannet en 3-karbonsambinding for en runde i syklusen. Og man tilfører 3CO2 for hver runde. Syklusen må jo gå to ganger for å få dannet et glukosemolekyl?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:Ok, takk for svar! Har en flervalgsoppgave fra eksamen også som jeg ikke skjønner meg på...
"Hvor mange karbondioksidmolekyl må tilføres enzymet rubisco for at det skal bli dannet et glukosemolekyl?"
Fasiten sier 3.

Men jeg mener 6....

Man får jo dannet en 3-karbonsambinding for en runde i syklusen. Og man tilfører 3CO2 for hver runde. Syklusen må jo gå to ganger for å få dannet et glukosemolekyl?
Fasiten er feil. Er enig i at det må være 6.

Har du også eksamen i morgen? :)

Bare for å understreke at det er 6, så ser vi dette ut fra reaksjonslikningen.

[tex]3CO_2+5H_2O+9ATP+6NADPH \rightarrow 3C-forbindelse+9ADP+6NADP^+[/tex]. To sykler i Calvin-syklusen krever derfor [tex]6CO_2[/tex].
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Dolandyret skrev:
stimorolextra skrev:Ok, takk for svar! Har en flervalgsoppgave fra eksamen også som jeg ikke skjønner meg på...
"Hvor mange karbondioksidmolekyl må tilføres enzymet rubisco for at det skal bli dannet et glukosemolekyl?"
Fasiten sier 3.

Men jeg mener 6....

Man får jo dannet en 3-karbonsambinding for en runde i syklusen. Og man tilfører 3CO2 for hver runde. Syklusen må jo gå to ganger for å få dannet et glukosemolekyl?
Fasiten er feil. Er enig i at det må være 6.

Har du også eksamen i morgen? :)

Bare for å understreke at det er 6, så ser vi dette ut fra reaksjonslikningen.

[tex]3CO_2+5H_2O+9ATP+6NADPH \rightarrow 3C-forbindelse+9ADP+6NADP^+[/tex]. To sykler i Calvin-syklusen krever derfor [tex]6CO_2[/tex].

Jepp, det har jeg - dessverre hehe (er så utrolig mye jeg ikke kan!! :roll: :( ). Har du også eksamen??? Virker i hvert fall som du kan ALT!!! :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:
Dolandyret skrev:
stimorolextra skrev:Ok, takk for svar! Har en flervalgsoppgave fra eksamen også som jeg ikke skjønner meg på...
"Hvor mange karbondioksidmolekyl må tilføres enzymet rubisco for at det skal bli dannet et glukosemolekyl?"
Fasiten sier 3.

Men jeg mener 6....

Man får jo dannet en 3-karbonsambinding for en runde i syklusen. Og man tilfører 3CO2 for hver runde. Syklusen må jo gå to ganger for å få dannet et glukosemolekyl?
Fasiten er feil. Er enig i at det må være 6.

Har du også eksamen i morgen? :)

Bare for å understreke at det er 6, så ser vi dette ut fra reaksjonslikningen.

[tex]3CO_2+5H_2O+9ATP+6NADPH \rightarrow 3C-forbindelse+9ADP+6NADP^+[/tex]. To sykler i Calvin-syklusen krever derfor [tex]6CO_2[/tex].

Jepp, det har jeg - dessverre hehe (er så utrolig mye jeg ikke kan!! :roll: :( ). Har du også eksamen??? Virker i hvert fall som du kan ALT!!! :)
Ja :) Kan langt fra alt! Mine stødigste temaer er enzymer, fotosyntese, celleånding og økosystemet mitt(fjellet). Kommer til å slite litt om vi får mye om DNA(transkripsjon og translasjon etc.) og evolusjon på gennivå på del 1. Og ikke minst nitrogenkretsløpet :? Har mål om å få 5. Kunne sikkert klart 6 med en del systematisk øving, men jeg orker ikke :roll:
Hva med deg? Hva har du som mål og hva er det du er mest sikker på? :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev: Har du også eksamen i morgen? :)

Bare for å understreke at det er 6, så ser vi dette ut fra reaksjonslikningen.

[tex]3CO_2+5H_2O+9ATP+6NADPH \rightarrow 3C-forbindelse+9ADP+6NADP^+[/tex]. To sykler i Calvin-syklusen krever derfor [tex]6CO_2[/tex].

Jepp, det har jeg - dessverre hehe (er så utrolig mye jeg ikke kan!! :roll: :( ). Har du også eksamen??? Virker i hvert fall som du kan ALT!!! :)[/quote]

Ja :) Kan langt fra alt! Mine stødigste temaer er enzymer, fotosyntese, celleånding og økosystemet mitt(fjellet). Kommer til å slite litt om vi får mye om DNA(transkripsjon og translasjon etc.) og evolusjon på gennivå på del 1. Og ikke minst nitrogenkretsløpet :? Har mål om å få 5. Kunne sikkert klart 6 med en del systematisk øving, men jeg orker ikke :roll:
Hva med deg? Hva har du som mål og hva er det du er mest sikker på? :)[/quote]

I utgangspunktet var målet å få 6, men det ser veldig tynt ut nå!! :? Men jeg MÅ få minst 5 på eksamen for å komme inn på det jeg vil! Akkurat nå frykter jeg til og med 3eren og 4eren fordi jeg ikke føler jeg har noe særlig kontroll på noe. Tror jeg er mest sikker på enzym, fotosyntesen og nitrogenkrinsløpet - og liiiitt økologi (men det er jo så utrolig mye å huske og ta med der???)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

En perle:

http://www.udir.no/globalassets/filer/v ... 070515.pdf

Er Calvin-syklusen pensum i bi2? Rart vi har hatt om det i 2.klasse
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Drezky skrev:En perle:

http://www.udir.no/globalassets/filer/v ... 070515.pdf

Er Calvin-syklusen pensum i bi2? Rart vi har hatt om det i 2.klasse
Ja, den er det. Kanskje dere lærer om en mer forenklet modell av den?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Drezky skrev:En perle:

http://www.udir.no/globalassets/filer/v ... 070515.pdf

Er Calvin-syklusen pensum i bi2? Rart vi har hatt om det i 2.klasse
Jaa, den har jeg faktisk lest over - veldig nyttig!
Jepp! Vi hadde ikke om Calvin-syklusen i 2.klasse....

________________________________

"Hydrogenatom planten bruker i syntesedelen i fotosyntesen kommer fra:
A) glukose
B) karbondioksid
C) vann
D) stivelse


Jeg ville ha sagt vann. Riktig svar er karbondioksid (i følge fasiten).... Hvordan i alle dager kan det forklares? :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:
Drezky skrev:En perle:

http://www.udir.no/globalassets/filer/v ... 070515.pdf

Er Calvin-syklusen pensum i bi2? Rart vi har hatt om det i 2.klasse
Jaa, den har jeg faktisk lest over - veldig nyttig!
Jepp! Vi hadde ikke om Calvin-syklusen i 2.klasse....

________________________________

"Hydrogenatom planten bruker i syntesedelen i fotosyntesen kommer fra:
A) glukose
B) karbondioksid
C) vann
D) stivelse


Jeg ville ha sagt vann. Riktig svar er karbondioksid (i følge fasiten).... Hvordan i alle dager kan det forklares? :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Sist jeg sjekket var det ikke hydrogenatomer i karbondioksid >_> Er nok bare en slurvefeil. En litt stor en :shock:
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Dolandyret skrev:
Gjest skrev:
Drezky skrev:En perle:

http://www.udir.no/globalassets/filer/v ... 070515.pdf

Er Calvin-syklusen pensum i bi2? Rart vi har hatt om det i 2.klasse
Jaa, den har jeg faktisk lest over - veldig nyttig!
Jepp! Vi hadde ikke om Calvin-syklusen i 2.klasse....

________________________________

"Hydrogenatom planten bruker i syntesedelen i fotosyntesen kommer fra:
A) glukose
B) karbondioksid
C) vann
D) stivelse


Jeg ville ha sagt vann. Riktig svar er karbondioksid (i følge fasiten).... Hvordan i alle dager kan det forklares? :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Sist jeg sjekket var det ikke hydrogenatomer i karbondioksid >_> Er nok bare en slurvefeil. En litt stor en :shock:
Dette er nemlig heldagsprøven min. Jeg skrev at det er vann, men læreren min har gitt meg feil for det skal visst være karbondioksid :roll: :oops: :o
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

What? [tex]6H_2O+6CO_2+solenergi\rightarrow C_6H_{12}O_6+6O_2[/tex]
må være [tex]H_2O[/tex]
Det som for øvrig irriterer meg grenseløst er at flervalgsoppgavene på http://www.naturfag.no/binfil/download2.php?tid=1110461 ikke har noen fasit..
fasit/Løsningsforslag
Lærere kan få tilsendt fasit/løsningsforslag på oppgavene ved å kontakte oss på fasit@naturfag.no. Oppgi hvilke(t) oppgavesett det gjelder. Vi har valgt ikke å legge løsningsforslag på nettet for å øke levetiden til oppgavene.




Lykke til på eksamen til dere begge!
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Drezky skrev:What? [tex]6H_2O+6CO_2+solenergi\rightarrow C_6H_{12}O_6+6O_2[/tex]
må være [tex]H_2O[/tex]
Det som for øvrig irriterer meg grenseløst er at flervalgsoppgavene på http://www.naturfag.no/binfil/download2.php?tid=1110461 ikke har noen fasit..


Lykke til på eksamen til dere begge!
Tror det kun er lærere som har tilgang til fasit. Vi brukte hvertfall oppgaver derfra i fjor og gikk gjennom med fasit i ettertid. Mulig dette var noe lærerne hadde laget på eget initiativ tho.

Tusen takk! :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Hvordan gikk det med deg? Med meg gikk det skikkelig dårlig
. Hadde alt for liten tid på del1! Var så stressa at jeg mellom anna glemte å skrive på at oksygengass blir til vann i oksidativ fosforylering:( hvor mye tror du det vil trekke ned?
Svar