ATP sin funksjon i fotosyntesen

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stimorolextra

8) Kva funksjon har ATP i fotosyntesen?
A) ATP spaltar vatn til oksygengass og hydrogengass.
B) ATP tek opp og omdannar lysenergi til kjemisk energi.
C) ATP overfører energi til Calvinsyklusen/syntesedelen.
D) ATP bryt ned pyrodruesyre/pyruvat til karbondioksid

Jeg ser at A) og D) åpenbart er feil. Men B) og C) er jeg veldig usikker på, er ikke begge egentlig rett?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:8) Kva funksjon har ATP i fotosyntesen?
A) ATP spaltar vatn til oksygengass og hydrogengass.
B) ATP tek opp og omdannar lysenergi til kjemisk energi.
C) ATP overfører energi til Calvinsyklusen/syntesedelen.
D) ATP bryt ned pyrodruesyre/pyruvat til karbondioksid

Jeg ser at A) og D) åpenbart er feil. Men B) og C) er jeg veldig usikker på, er ikke begge egentlig rett?
Det er klorofyll som tar opp lysenergi i fotosystem 2. ATP blir dannet som et resultat av det. Derfor er C riktig, men ikke B.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Stimorolextra

Dolandyret skrev:
stimorolextra skrev:8) Kva funksjon har ATP i fotosyntesen?
A) ATP spaltar vatn til oksygengass og hydrogengass.
B) ATP tek opp og omdannar lysenergi til kjemisk energi.
C) ATP overfører energi til Calvinsyklusen/syntesedelen.
D) ATP bryt ned pyrodruesyre/pyruvat til karbondioksid

Jeg ser at A) og D) åpenbart er feil. Men B) og C) er jeg veldig usikker på, er ikke begge egentlig rett?
Det er klorofyll som tar opp lysenergi i fotosystem 2. ATP blir dannet som et resultat av det. Derfor er C riktig, men ikke B.

Ok, takk for svar! For ATP er vel kjemisk energi?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Stimorolextra skrev:
Dolandyret skrev:
stimorolextra skrev:8) Kva funksjon har ATP i fotosyntesen?
A) ATP spaltar vatn til oksygengass og hydrogengass.
B) ATP tek opp og omdannar lysenergi til kjemisk energi.
C) ATP overfører energi til Calvinsyklusen/syntesedelen.
D) ATP bryt ned pyrodruesyre/pyruvat til karbondioksid

Jeg ser at A) og D) åpenbart er feil. Men B) og C) er jeg veldig usikker på, er ikke begge egentlig rett?
Det er klorofyll som tar opp lysenergi i fotosystem 2. ATP blir dannet som et resultat av det. Derfor er C riktig, men ikke B.

Ok, takk for svar! For ATP er vel kjemisk energi?
Det stemmer, men det som gjør at B er feil er at det ikke er ATP som tar opp lysenergien.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev:Det stemmer, men det som gjør at B er feil er at det ikke er ATP som tar opp lysenergien.
Men stemmer det at ATP overfører lysenergi fra kjemisk energi (bare at den ikke tar opp lysenergi)? Den er jo en energibærer som overfører energi fra et stoff til et annet.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:
Dolandyret skrev:Det stemmer, men det som gjør at B er feil er at det ikke er ATP som tar opp lysenergien.
Men stemmer det at ATP overfører lysenergi fra kjemisk energi (bare at den ikke tar opp lysenergi)? Den er jo en energibærer som overfører energi fra et stoff til et annet.
Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener.

I fotosystem 2 eksiteres elektroner i klorofyllet ved at de blir tilført lysenergi fra fotoner sendt ut av sola. Elektronene ledes så inn i en elektrontransportkjede. Energioverskuddet i elektronene blir tatt opp av ulike proteiner og brukt til å aktivt pumpe [tex]H^+[/tex]-ioner gjennom tylakoidemembranen og inn i lumen. Dette skaper en protongradient. I membranen finner vi ATP-syntase som bruker [tex]H^+[/tex]-ionene til å binde ADP+P til ATP når [tex]H^+[/tex]-ionene diffunderer ut igjen til stroma.

Så en kan vel si at ATP dannes ved hjelp av lysenergi, men det blir ikke riktig å si at det er ATP som omdanner lysenergi til kjemisk energi, den fungerer bare som en bærer av energien.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar