Genetikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stimorolextra

Hvordan kan jeg løse denne oppgaven vha. produktregelen?
H= dominant allel for svart pel
L = dominant allel for lang pels

HhLl x Hhll, hvor stor prosentdel av avkommet får svart, lang pels?

Dette er vanlig dihyrid arv.

Jeg klarer å løse denne ved å sette opp kryssingsskjema, men jeg vet at det også skal finnes en produktregelen som man kan bruke ved dihybride problemstillinger. Noen som vet hvordan den er?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:Hvordan kan jeg løse denne oppgaven vha. produktregelen?
H= dominant allel for svart pel
L = dominant allel for lang pels

HhLl x Hhll, hvor stor prosentdel av avkommet får svart, lang pels?

Dette er vanlig dihyrid arv.

Jeg klarer å løse denne ved å sette opp kryssingsskjema, men jeg vet at det også skal finnes en produktregelen som man kan bruke ved dihybride problemstillinger. Noen som vet hvordan den er?
Sikker på at det ikke bare er 9:3:3:1 fordelingen ved krysning av to dobbelt heterozygote organismer? Jeg har hvert fall aldri hørt om noen produktregel som gjelder for alle dihybride krysninger. Men, det skal sies at jeg ikke er allvitende, og om noe sånt skulle finnes, så hadde det gjort livet som bio-elev litt enklere :P
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Jeg har en oppgave der jeg skal finne sjansen for å få en blødersyk gutt (recessivt kjønnsbunde allel) dersom moren er bærer og faren ikke er bærer.
A=frisk a=syk
Jeg setter da opp kryssingsskjema og får XAXA, XAXa, XAY,XaY
Jeg ser jo at sjansen for å få en gutt og at den er syk er 1/4. Men om jeg allerede vet at det ble en gutt, så er sjansen 1/2.
Så hva er egentlig svaret på oppgaven? 1/2 eller 1/4? Blir så forvirret av dette....
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:Jeg har en oppgave der jeg skal finne sjansen for å få en blødersyk gutt (recessivt kjønnsbunde allel) dersom moren er bærer og faren ikke er bærer.
A=frisk a=syk
Jeg setter da opp kryssingsskjema og får XAXA, XAXa, XAY,XaY
Jeg ser jo at sjansen for å få en gutt og at den er syk er 1/4. Men om jeg allerede vet at det ble en gutt, så er sjansen 1/2.
Så hva er egentlig svaret på oppgaven? 1/2 eller 1/4? Blir så forvirret av dette....
1/4. 1/2 sjanse for gutt og 1/2 sjanse for blødersykdom gitt det er en gutt.

Skulle det blitt 1/2 måtte det stått noe sånn som: "hva er sannsynligheten for at gutten de får har blødersykdom". Fordi da vet du at det blir en gutt.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Hos erteplanter er allelet/genvarianten for gul farge på ertene (G) dominant over allelet for grøn farge (g), og allelet for runde erter (R) dominant over allelet for rynkete erter (r). Gena for farge og form er ikkje kopla. Tabellen nedanfor viser
talet på avkom med ulike fenotypar frå krysninga mellom to erteplanter (foreldra).
Avkom:
Gul og rund = 33
Gul og rynkete = 31
Grønn og rund = 11
Grønn og rynkete = 10


Kva for genotype hadde mest sannsynleg foreldregenerasjonen til desse erteplantene?
A) GgRr og GGRr
B) Ggrr og GgRR
C) GgRr og Ggrr
D) GgRR og ggRr


Jeg ser jo at forholdet mellom fenotypene er 3:3:1:1, men hvordan kan jeg på enklest (raskest) mulig måte løse oppgaven?
Det blir jo utrolig mye styr å lage så mange krysningsskjemaer.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:Hos erteplanter er allelet/genvarianten for gul farge på ertene (G) dominant over allelet for grøn farge (g), og allelet for runde erter (R) dominant over allelet for rynkete erter (r). Gena for farge og form er ikkje kopla. Tabellen nedanfor viser
talet på avkom med ulike fenotypar frå krysninga mellom to erteplanter (foreldra).
Avkom:
Gul og rund = 33
Gul og rynkete = 31
Grønn og rund = 11
Grønn og rynkete = 10


Kva for genotype hadde mest sannsynleg foreldregenerasjonen til desse erteplantene?
A) GgRr og GGRr
B) Ggrr og GgRR
C) GgRr og Ggrr
D) GgRR og ggRr


Jeg ser jo at forholdet mellom fenotypene er 3:3:1:1, men hvordan kan jeg på enklest (raskest) mulig måte løse oppgaven?
Det blir jo utrolig mye styr å lage så mange krysningsskjemaer.
Ved å se etter krysningen som her gir alle mulige utfall. Siden vi har både Gul og rund, Gul og rynkete, Grønn og rund, og grønn og rynkete som resultat, så kan ikke A være riktig, fordi den ikke gir opphav til grønne erteplanter. B og D kan heller ikke være riktige fordi de ikke gir opphav til rynkete erteplanter. Derfor er C riktig.

Dette trenger du ikke å krysse for å se, fordi du bare kan sammenligne G/g'ene og R/r'ene i hver genotype.
I A har vi kun én liten g til venstre, derfor kan det ikke oppstå gg.
I B har vi rr til venstre og RR til høyre, derfor vil det bare kunne oppstå Rr, som gir runde erteplanter.
I D har vi det samme som i B. Her kan det ikke oppstå rr som gir rynkete erteplanter.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Tror ikke jeg helt skjønte denne oppgaven:
"Dersom du parrer to individ som har genotype A//a, B//b, C//c, D//d, hvor stor er den delen av avkommet som har genotype a//a, B//B, C//C, D//d?
stimorolextra

Har en oppgave som jeg virkelig ikke skjønner hvordan jeg skal løse! Noen tips?

"Hvor mange ulike kjønnsceller kan en organisme med tre kromosompar produsere? Anta at det ikke finner sted overkryssing."
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:Har en oppgave som jeg virkelig ikke skjønner hvordan jeg skal løse! Noen tips?

"Hvor mange ulike kjønnsceller kan en organisme med tre kromosompar produsere? Anta at det ikke finner sted overkryssing."
[tex]2^3=8[/tex], fordi ett kromosompar består av 2 kromosomer og du har 3 par.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Stimorolextra

Dolandyret skrev:
stimorolextra skrev:Har en oppgave som jeg virkelig ikke skjønner hvordan jeg skal løse! Noen tips?

"Hvor mange ulike kjønnsceller kan en organisme med tre kromosompar produsere? Anta at det ikke finner sted overkryssing."
[tex]2^3=8[/tex], fordi ett kromosompar består av 2 kromosomer og du har 3 par.

Ja, det var det jeg også tenkte! Men i følge fasiten skal svaret bli 32 :? :shock:
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Derp.. Det står jo kjønnsceller :oops:

Vi har 3 kromosompar.

Først kan vi rekombinere og få totalt [tex]2^3=8[/tex] ulike kromosompar.
Meiose gir 4 nye haploide kjønnsceller fra hvert kromosompar gjennom Meiose 1 og Meiose 2.
[tex]8*4=32[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Dolandyret skrev:Derp.. Det står jo kjønnsceller :oops:

Vi har 3 kromosompar.

Først kan vi rekombinere og få totalt [tex]2^3=8[/tex] ulike kromosompar.
Meiose gir 4 nye haploide kjønnsceller fra hvert kromosompar gjennom Meiose 1 og Meiose 2.
[tex]8*4=32[/tex]
Jaa, såklart! :D

En annen ting jeg lurte på.....
Man krysser to individ som begge er runde og gule. 3/4 av avkommene er runde og gule, 1/4 av avkommene er rynkete og gule. Hva er genotypen til foreldrene?


Jeg antar da at rund og gul er to dominante egenskaper, men at de er heterozygote for formgenet ettersom de får avkom som er rynkete... Jeg antar også at de er homozygote for fargegenet ettersom alle blir gule.
Jeg setter
R= rund, r=rynkete, G=gul, g=grønn

Stemmer det da at begge foreldrene har genotypen RrGG?
stimorolextra

Har en annen oppgave:

Vi krysser to individ der den ene er rund og gul, mens den andre er rynkete og gul. Avkom: 6/16 rynkete og gul, 6/16 rund og gul, 2/16 rynkete og grønn, 2/16 rund og grønn.

Dette forholdet i fenotypene til avkommet minner jo veldig om overkryssing? Men dette er jo bare en deloppgave av den forrige oppgaven (der jeg antok at genene ikke var koplet, så ja.....
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev: En annen ting jeg lurte på.....
Man krysser to individ som begge er runde og gule. 3/4 av avkommene er runde og gule, 1/4 av avkommene er rynkete og gule. Hva er genotypen til foreldrene?


Jeg antar da at rund og gul er to dominante egenskaper, men at de er heterozygote for formgenet ettersom de får avkom som er rynkete... Jeg antar også at de er homozygote for fargegenet ettersom alle blir gule.
Jeg setter
R= rund, r=rynkete, G=gul, g=grønn

Stemmer det da at begge foreldrene har genotypen RrGG?
Det stemmer nok det :)
RrGGxRrGG.png
RrGGxRrGG.png (7.36 kiB) Vist 6895 ganger
stimorolextra skrev:Har en annen oppgave:

Vi krysser to individ der den ene er rund og gul, mens den andre er rynkete og gul. Avkom: 6/16 rynkete og gul, 6/16 rund og gul, 2/16 rynkete og grønn, 2/16 rund og grønn.

Dette forholdet i fenotypene til avkommet minner jo veldig om overkryssing? Men dette er jo bare en deloppgave av den forrige oppgaven (der jeg antok at genene ikke var koplet, så ja.....
Det kan kanskje se sånn ut, men ta en titt på den flervalgsoppgaven med erteplantene. Fenotypeforholdet her er akkurat likt det som var i den oppgaven :)

"Gul og rund = 33
Gul og rynkete = 31
Grønn og rund = 11
Grønn og rynkete = 10


Kva for genotype hadde mest sannsynleg foreldregenerasjonen til desse erteplantene?
A) GgRr og GGRr
B) Ggrr og GgRR
C) GgRr og Ggrr
D) GgRR og ggRr
"

Husker at C) var det riktige alternativet.
Krysning.png
Krysning.png (8.87 kiB) Vist 6894 ganger
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Dolandyret skrev:Det kan kanskje se sånn ut, men ta en titt på den flervalgsoppgaven med erteplantene. Fenotypeforholdet her er akkurat likt det som var i den oppgaven :)

"Gul og rund = 33
Gul og rynkete = 31
Grønn og rund = 11
Grønn og rynkete = 10


Kva for genotype hadde mest sannsynleg foreldregenerasjonen til desse erteplantene?
A) GgRr og GGRr
B) Ggrr og GgRR
C) GgRr og Ggrr
D) GgRR og ggRr
"

Husker at C) var det riktige alternativet.
Krysning.png

Ok, så det er med andre ord lit vanskelig å avgjøre ut fra forholdstallene om man har koblet m/overkryssing eller vanlig dihybrid? Det er vel kanskje sånn at om fenotypene til foreldrene er representert i et veldig (!) mye høyere tall enn blandingsfenotypene, så kan man gå ut fra at det har skjedd overkryssing?
Svar