Surt salt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev: Først og fremst så vil sterke oksidasjonsmiddeler ikke gi deg aldehyder. De er så sterke at de vil med engang bli oksidert fra aldehyd til karboksylsyre. Så her må du bruke en svak oksidajonsmiddel f.eks. Dess-martin.

Ja det er mulig, men ikke pensum i VGS. Så det holder med at du aksepter at det ikke er mulig. Men det er mulig og du lærer dette på universitet. Eks. Toulen kan oksideres med sterk oksidasjonmiddel til benzensyre.
Det var i forbindelse med eksamen høst 2015, oppgave 4e. Det handler altså om hvilket produkt vi får når vi oksiderer sykloheksen.
Fasiten sier dette: "Vi ser at vi har en singlett med et høyt skift, der vi har to like H-atomer. Siden KMnO4 er et sterkt oksidasjonsmiddel, vil dette kunne være protoner i enten et aldehyd eller en karboksylsyre, mest sannsynlig det siste."
Ja, det jeg skrev. Sterke oksidasjonsmidler vil er så sterke at aldehyder oksidert med engang. Det er ikke VGS pensum å kunne reaksjoner, men da du får oppgitt molarmasse og spekter så kan du resonnerende deg fram til hvilket stoff du har
Husk at en reaksjon er ikke alltid 100 % plett fri. Altså $A + B \rightarrow C$. Du vil ha mest av C, men også en liten del A og B
andton
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 24/08-2014 16:16

Fra produktet $CH_3OCH_3$ ser jeg at to 2 $CH_3OH$ har reagert med hverandre og dannet et av produktet. Dette kommer av at $CH_3-OH + HO-CH_3$ reagerer med hverandre.

På denne måten vet jeg at det er 2:1 forhold

Jeg er fult og helt med på hvordan man lager eterbindingen, men jeg forstår ikke logikken bak at det blir 80%?

2 CH3OH -> CH3OCH3 + H20,

Her ser jeg at forholdet er 2:1.

Når oppgaven sier at 2 mol metanol danner 0.8 mol dimetyleter, ville jeg tenkt at utbytte ble

Slutt/Start *100%, som gir 0.8/2 * 100 = 40%, men hvorfor er ikke det riktig?
stimorolextra

andton skrev:
Fra produktet $CH_3OCH_3$ ser jeg at to 2 $CH_3OH$ har reagert med hverandre og dannet et av produktet. Dette kommer av at $CH_3-OH + HO-CH_3$ reagerer med hverandre.

På denne måten vet jeg at det er 2:1 forhold

Jeg er fult og helt med på hvordan man lager eterbindingen, men jeg forstår ikke logikken bak at det blir 80%?

2 CH3OH -> CH3OCH3 + H20,

Her ser jeg at forholdet er 2:1.

Når oppgaven sier at 2 mol metanol danner 0.8 mol dimetyleter, ville jeg tenkt at utbytte ble

Slutt/Start *100%, som gir 0.8/2 * 100 = 40%, men hvorfor er ikke det riktig?
Det tenkte jeg også først, men jeg tror det er fordi du må ta hensyn til hva det teoretiske utbyttet kunne ha vært. Det kunne ha vært 1 mol. Men du får bare 0.8. Derfor må du dele 0,8 på 1.
stimorolextra

Du bruker natriumhydrogenkarbonat, NaHCO3(s), og natriumhydroksid, NaOH(s), til å lage en buffer.
Hvilke ioner vil du finne i bufferen?
Jeg ser helt klart at det blir og Na^+,HCO3–, CO32– og H3O+. Blir det også OH–? Hvordan blir de dannet i så fal?
Stimorolextra

Du skal lage ein buffer med ein bestemt pH på laboratoriet.
a) Du skal lage ein buffer med pH = 10,6.
Du kan bruke natriumhydrogenkarbonat, NaHCO3(s), og natriumhydroksid, NaOH(s), til å lage denne bufferen.


Forklar kvifor det ikkje er mogleg å ha ein konsentrasjon på 0,25 mol/L av både sur og basisk komponent i bufferen frå a)

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal forklare det? Hvis det hadde vært lik konsentrasjon av begge, så hadde pH blitt lik pKa=10,3. Om jeg har 0,50mol/L av sur komponent og tilsetter 0,25mol/L av NaOH - så vil jo bufferen bestå av 0,25 mol/L svak syre og den korresponderende basen?
Stimorolextra

Du skal lage ein buffer med ein bestemt pH på laboratoriet.
a) Du skal lage ein buffer med pH = 10,6.
Du kan bruke natriumhydrogenkarbonat, NaHCO3(s), og natriumhydroksid, NaOH(s), til å lage denne bufferen.


Forklar kvifor det ikkje er mogleg å ha ein konsentrasjon på 0,25 mol/L av både sur og basisk komponent i bufferen frå a)

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal forklare det? Hvis det hadde vært lik konsentrasjon av begge, så hadde pH blitt lik pKa=10,3. Om jeg har 0,50mol/L av sur komponent og tilsetter 0,25mol/L av NaOH - så vil jo bufferen bestå av 0,25 mol/L svak syre og den korresponderende basen?
stimorolextra

Stimorolextra skrev:Du skal lage ein buffer med ein bestemt pH på laboratoriet.
a) Du skal lage ein buffer med pH = 10,6.
Du kan bruke natriumhydrogenkarbonat, NaHCO3(s), og natriumhydroksid, NaOH(s), til å lage denne bufferen.


Forklar kvifor det ikkje er mogleg å ha ein konsentrasjon på 0,25 mol/L av både sur og basisk komponent i bufferen frå a)

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal forklare det? Hvis det hadde vært lik konsentrasjon av begge, så hadde pH blitt lik pKa=10,3. Om jeg har 0,50mol/L av sur komponent og tilsetter 0,25mol/L av NaOH - så vil jo bufferen bestå av 0,25 mol/L svak syre og den korresponderende basen?
Altså, det er jo mulig (stemmer ikke dette?) Men det er ikke den pH-verdien de spør om i oppgaven. Er det bare det jeg skal svare?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Du bruker natriumhydrogenkarbonat, NaHCO3(s), og natriumhydroksid, NaOH(s), til å lage en buffer.
Hvilke ioner vil du finne i bufferen?
Jeg ser helt klart at det blir og Na^+,HCO3–, CO32– og H3O+. Blir det også OH–? Hvordan blir de dannet i så fal?

Du vil ha $H_3O^+-$, og $OH^--$ ioner, men du vil ha mer $OH^- ioner$ ettersom pH > 7.
Stimorolextra skrev:Du skal lage ein buffer med ein bestemt pH på laboratoriet.
a) Du skal lage ein buffer med pH = 10,6.
Du kan bruke natriumhydrogenkarbonat, NaHCO3(s), og natriumhydroksid, NaOH(s), til å lage denne bufferen.


Forklar kvifor det ikkje er mogleg å ha ein konsentrasjon på 0,25 mol/L av både sur og basisk komponent i bufferen frå a)

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal forklare det? Hvis det hadde vært lik konsentrasjon av begge, så hadde pH blitt lik pKa=10,3. Om jeg har 0,50mol/L av sur komponent og tilsetter 0,25mol/L av NaOH - så vil jo bufferen bestå av 0,25 mol/L svak syre og den korresponderende basen?
Du forklarer jo?
Dersom det er lik konsentrasjon av begge komponentene vil pH=pKa Altså 10.3 Du ønsker en buffer på 10.6, dette betyr av vi må ha mer base enn syre i bufferen.

Nå spørs det hvor mange mL til du tilsetter, gå alltid om mol.

Har du 0.50 mol svak syre og tilsetter 0.25 mol sterk base, vil du ha 0.25 mol svak syre og 0.25 mol korresponderende base.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Når er eksamen forresten? Prøv å få med deg eksamen hjem så skal jeg prøve å lage en løsningsforslag.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

andton skrev:
Fra produktet $CH_3OCH_3$ ser jeg at to 2 $CH_3OH$ har reagert med hverandre og dannet et av produktet. Dette kommer av at $CH_3-OH + HO-CH_3$ reagerer med hverandre.

På denne måten vet jeg at det er 2:1 forhold

Jeg er fult og helt med på hvordan man lager eterbindingen, men jeg forstår ikke logikken bak at det blir 80%?

2 CH3OH -> CH3OCH3 + H20,

Her ser jeg at forholdet er 2:1.

Når oppgaven sier at 2 mol metanol danner 0.8 mol dimetyleter, ville jeg tenkt at utbytte ble

Slutt/Start *100%, som gir 0.8/2 * 100 = 40%, men hvorfor er ikke det riktig?
Hei.
Som stimorolextra sier så er det teoretiske utbytte 1 mol. Du får oppgitt at du har fått 0.8 mol, og må derfor ta hensyn til dette.
stimorolextra

Kjemikern skrev:Når er eksamen forresten? Prøv å få med deg eksamen hjem så skal jeg prøve å lage en løsningsforslag.

I morgen :o
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev:Når er eksamen forresten? Prøv å få med deg eksamen hjem så skal jeg prøve å lage en løsningsforslag.

I morgen :o
Start på kortsvarsoppgavene så begynner på du kryssav spørsmål, har du dårlig tid så bare tipper du
stimorolextra

stimorolextra skrev:Du bruker natriumhydrogenkarbonat, NaHCO3(s), og natriumhydroksid, NaOH(s), til å lage en buffer.
Hvilke ioner vil du finne i bufferen?
Jeg ser helt klart at det blir og Na^+,HCO3–, CO32– og H3O+. Blir det også OH–? Hvordan blir de dannet i så fal?
Men hvordan ser reaksjonen som OH^- inngår i ut?

_____________________________________________________

Jeg skal bruke disse stoffene til å lage en buffer med pH=10,6. Det skal være en 0,50 L buffer - og jeg skal bruke 0,25 mol/L CO3^2-.
Da finner jeg stoffmengden av CO3^2- ved å gange konsentrasjonen med 0,50L (liiitt usikker akkurat her).
Det blir da lik stoffmengden av NaOH. Altså 0,125 mol, og massen av NaOH som jeg må sette til bufferen er da 5 g.
For å finne stoffmengden av syre, så bruker jeg bufferlikningen. Volumet jeg deler på har egentlig ingenting å si her ettersom det er likt for syre og base (så det droppet jeg). Jeg fikk da at stoffmengden av syre av syre er 6,26*10^-5 mol. Det er den stoffmengden som reagerer, og så må jeg plusse på stoffmengden av base for å finne ut hvor mye syre som må tilsettes.
Syre som må tilsettes er 15,8g.
Jeg regner med at jeg da har tatt hensyn til at det skal blandes med 0,50L ettersom jeg ganget med 0,50 helt i begynnelsen der? Jeg er nemlig litt usikker på akkurat det. Når jeg skal forklare hvordan bufferen skal lages, skal jeg bare skrive hvor mye jeg veier inn av hvert av stoffene - og at jeg fortynner med vann til 0,50L? Håper det blir riktig.


Har en annen oppgave der jeg skal lage bufferen også. Der skal jeg lage 1L, men jeg har 500mL 4,0 mol/L NH3 som jeg skal bruke. Da må jeg gange 0,5L med 4,0mol for å fine stoffmengden av NH3. Deretter deler jeg på en liter for å finne den riktige stoffmengden i bufferen. Blir litt forvirret av at jeg i den ene oppgaven får riktig svar ved å gange med ønsket volum, mens jeg i den andre oppgaven får riktig svar ved å dele på ønsket volum...?
stimorolextra

Sliter veldig med oppgave h på avkryssingsdelen av eksamen høst 2014. Klarer dessverre ikke få lagt til bilde av oppgaven. Handler om å finne monomeren i en addisjonspolymer igjen. Skjønner meg aldri på de oppgavene... :| :oops:
stimorolextra

Hvordan regner jeg ut oksidasjonstall for stoffene som inngår i denne sambidingen? (NH4)2SO4

Både N sitt oksidasjonstall og S sitt oksidasjonstall vil jo ofte variere. Men jeg vet jo at NH4^+ (alltid?) er enverdig og at SO4^2- alltid har 2- som ladning. Oppgaven her er å finne oksidasjonstallet til S. Kan jeg da tenke at NH4 utgjør +2 (siden man trenger 2 av dem), at O utgjør -8 og at S derfor må være +6?
Svar