Elektrokjemisk celle

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stimorolextra

En elektrokjemisk celle har Pt(s) og hydrogengass som negativ pol samt hydrogenion som elektrolytt. Den positive polen består av Cu(s) og toverdige Cu-ion som elektrolytt.
Jeg ser jo at kobberelektroden øker i masse ettersom det er den mest elektronegative (det skjer en reduksjon). Men vil pH-verdien synke eller øke ved hydrogenelektroden? Jeg ser jo at det er en oksidasjon ved hydrogenelektroden, og at det derfor blir dannet hydrogenion. Men øker pH-verdien da? Er det ikke H3O+ som avgjør pH-verdien og ikke hydrogenion?
stimorolextra

Har enda en oppgave jeg lurer på....
I en litiumjodid-celel reagerer litium og jod til litiumjodid. Hvorfor må det være vannfritt miljø i cellen?
Jeg ser jo at det ikke har noen med reduksjons-eller oksidasjonpotensial å gjøre, for det er uansett jod som blir redusert og litium som blir oksidert. Kan det ha med å gjøre at det skjer en reaksjon mellom litium og vann? Hvordan i så fall? Hvilken reaksjon? Hvordan kan jeg vite det?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

stimorolextra skrev:Har enda en oppgave jeg lurer på....
I en litiumjodid-celel reagerer litium og jod til litiumjodid. Hvorfor må det være vannfritt miljø i cellen?
Jeg ser jo at det ikke har noen med reduksjons-eller oksidasjonpotensial å gjøre, for det er uansett jod som blir redusert og litium som blir oksidert. Kan det ha med å gjøre at det skjer en reaksjon mellom litium og vann? Hvordan i så fall? Hvilken reaksjon? Hvordan kan jeg vite det?
Li og alkalimetaller ragerer kraftig med vann.
[tex]2Li + 2H_2O => 2LiOH + H_2(g)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
stimorolextra

stimorolextra skrev:En elektrokjemisk celle har Pt(s) og hydrogengass som negativ pol samt hydrogenion som elektrolytt. Den positive polen består av Cu(s) og toverdige Cu-ion som elektrolytt.
Jeg ser jo at kobberelektroden øker i masse ettersom det er den mest elektronegative (det skjer en reduksjon). Men vil pH-verdien synke eller øke ved hydrogenelektroden? Jeg ser jo at det er en oksidasjon ved hydrogenelektroden, og at det derfor blir dannet hydrogenion. Men øker pH-verdien da? Er det ikke H3O+ som avgjør pH-verdien og ikke hydrogenion?


Noen som kan hjelpe meg med denne? :)
Mentoz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 23/05-2016 15:03

stimorolextra skrev:
stimorolextra skrev:En elektrokjemisk celle har Pt(s) og hydrogengass som negativ pol samt hydrogenion som elektrolytt. Den positive polen består av Cu(s) og toverdige Cu-ion som elektrolytt.
Jeg ser jo at kobberelektroden øker i masse ettersom det er den mest elektronegative (det skjer en reduksjon). Men vil pH-verdien synke eller øke ved hydrogenelektroden? Jeg ser jo at det er en oksidasjon ved hydrogenelektroden, og at det derfor blir dannet hydrogenion. Men øker pH-verdien da? Er det ikke H3O+ som avgjør pH-verdien og ikke hydrogenion?


Noen som kan hjelpe meg med denne? :)
Generelt sett så må du jo se på Spenningsrekka for å finne ut hva som blir oksidert og redusert. Men dersom du allerede har gjort det og ser at det blir dannet H+, vil pH synke dersom det er vann tilstede fordi H20 + H+ -> H3O+.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Husk at i en vandig miljø så er $H^+\approx H_3O^+$
Svar