Utsalting

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Fidel_Castro

Metanol + H2O + NaCl gir en fase

Metanol + H2O + K2CO3 gir to faser

Hvorfor er det slik?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Fidel_Castro skrev:Metanol + H2O + NaCl gir en fase

Metanol + H2O + K2CO3 gir to faser

Hvorfor er det slik?
Løsningsmiddelet i $Metanol + H_2O + NaCl$ er ikke polart nok for å utsalte metanol($NaCl \rightarrow Na^+ + Cl^-$), hvilket gir deg en fase. Ved å bruke et uorganisk salt som har en høyere ionestyrke, $K_2CO_3$, fordi: $K_2CO_3 \rightarrow 2K^+ + CO_3^{2-}$ klarer vi å øke polariteten til vannet mye større, hvilket fører til at løseligheten av det organiske stoffet avtar og gir deg dermed to faser.

=)
Fidel_Castro

Kjemikern skrev:
Fidel_Castro skrev:Metanol + H2O + NaCl gir en fase

Metanol + H2O + K2CO3 gir to faser

Hvorfor er det slik?
Løsningsmiddelet i $Metanol + H_2O + NaCl$ er ikke polart nok for å utsalte metanol($NaCl \rightarrow Na^+ + Cl^-$), hvilket gir deg en fase. Ved å bruke et uorganisk salt som har en høyere ionestyrke, $K_2CO_3$, fordi: $K_2CO_3 \rightarrow 2K^+ + CO_3^{2-}$ klarer vi å øke polariteten til vannet mye større, hvilket fører til at løseligheten av det organiske stoffet avtar og gir deg dermed to faser.

=)
Takk min smukke venn.

Som belønning skal jeg introdusere deg for noen kubanere jeg kjenner!
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Fidel_Castro skrev:
Kjemikern skrev:
Fidel_Castro skrev:Metanol + H2O + NaCl gir en fase

Metanol + H2O + K2CO3 gir to faser

Hvorfor er det slik?
Løsningsmiddelet i $Metanol + H_2O + NaCl$ er ikke polart nok for å utsalte metanol($NaCl \rightarrow Na^+ + Cl^-$), hvilket gir deg en fase. Ved å bruke et uorganisk salt som har en høyere ionestyrke, $K_2CO_3$, fordi: $K_2CO_3 \rightarrow 2K^+ + CO_3^{2-}$ klarer vi å øke polariteten til vannet mye større, hvilket fører til at løseligheten av det organiske stoffet avtar og gir deg dermed to faser.

=)
Takk min smukke venn.

Som belønning skal jeg introdusere deg for noen kubanere jeg kjenner!
Haha, bare hyggelig =)
Svar