spenning - elektrisitet

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Noen som kan komme med en god forklaring og analogi på hvorfor spenning er konstant i en parallelkobling og ikke konstant i en seriekobling over motstanderene?

takk for svar!
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

La oss ta et eksempel:

Bilde

La oss si at [tex]R_1=10\Omega[/tex] og [tex]R_2=20\Omega[/tex] og har en total spenning på 20 V.

Her tar vi i bruk grenstrømmer av Kirchoffs første lov, men still deg spørsmålet?

Hvis vi f.eks. sier strømmen gjennom [tex]R_2[/tex] er [tex]4A[/tex], hva vil strømmen gjennom [tex]R_1[/tex] være?

Siden det er mindre resistans (elektronene møter mindre motstander med metallatomene og det vil derfor sikre en bedre "flyt". Da må jo strømmen gjennom der være dobbelt så stor? Antall landniger pr tid gjennom [tex]R_1[/tex] blir 2 ganger så stort som [tex]R_2[/tex] --->[tex]8A[/tex]

Dette kan vi se ut fra: [tex]I=\frac{U}{R}[/tex].

Da skjønner du nok at spenningen er den samme i parallelkoblingen fordi antall ladninger per tidsenhet er større gjennom [tex]R_1[/tex], mens resitansen er mindre (arbeidet blir mindre). I [tex]R_2[/tex] er derimot antall ladninger per tidsenhet mindre, men resistansen er større (arbeidet) metallatomene gjør er større.

Slik at:

[tex]U=R_1I_1[/tex]
[tex]U=R_2I_2[/tex]

Der R_1 er mindre enn [tex]R_2[/tex], men samtidig er [tex]I_1[/tex] større enn [tex]I_2[/tex] av [tex]Q=It[/tex]

dermed blir det kompensert og spenningen blir lik .

Vi regner det ut i de to tilfellene:
[tex]U=R_1I_1=10\Omega *8A=80V[/tex]
[tex]U=R_2I_2=20\Omega *4A=80V[/tex]


Vet ikke om dette var et fullgodt svar :o
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

jeg skjlnte ikke helt?
hvorfor er spenning konstang i en parallelkobling og ikke serie? og hvorfor er den konstang?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Spenningen er konstant i begge koblingene. Det er bare at i seriekoblinger får alle samme strøm, mens i parallelkoblinger deler strømmen seg. Strømmen hver forgreining får er da $I_n = \frac {U}{R_n}$, der n er hvilken parallellkobling/forgreining det er, og $R_n$ er den totale resistansen i den forgreiningen.
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Spenningen er konstant i begge koblingene. Det er bare at i seriekoblinger får alle samme strøm, mens i parallelkoblinger deler strømmen seg. Strømmen hver forgreining får er da $I_n = \frac {U}{R_n}$, der n er hvilken parallellkobling/forgreining det er, og $R_n$ er den totale resistansen i den forgreiningen.
men hvorfor er spenningen konstant i en paralllelkobling?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:
Fysikkmann97 skrev:Spenningen er konstant i begge koblingene. Det er bare at i seriekoblinger får alle samme strøm, mens i parallelkoblinger deler strømmen seg. Strømmen hver forgreining får er da $I_n = \frac {U}{R_n}$, der n er hvilken parallellkobling/forgreining det er, og $R_n$ er den totale resistansen i den forgreiningen.
men hvorfor er spenningen konstant i en paralllelkobling?

Jeg nevner det lenger oppe i tråden.

I en parallellkobling vil antall ladninger per tidsenhet (kjent som strøm) fordele seg i grenstrømmer slik at den "største strømmen" går gjennom motstanderen med minst resistans. Likeledes vil det gå minst strøm igjennom en resistans med stor motstand. Husk at elektroner velger alltid den lette veien.

Så selv om strømmen er større i motstand med minst resistans blir det kompensert med at strømmen er minst i den med størst motstand - proporsjonale størrelser av Ohms lov:
[tex]U=RI[/tex] ---> spenningen blir lik

I en seriekoblingen vil strømmen være lik gjennom hver motstand fordi det kun eksisterer en krets -> hovedstrøm, men spenningen vil ikke være lik over disse motstandene hvis de har ulik resistans --> av formelen [tex]U=RI[/tex]

Så i en parallelkobling er strømmen gjennom hver enkelt motstand mindre, med spenningen er konstant, mens i en seriekobling er strømmen gjennom hver motstand lik, men spenningen er ulik avhenging av resistansen til motstanderene.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
infal

please, kan noen vise at spenning er konstant i en parallelkobling uten bruk av formler?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

infal skrev:please, kan noen vise at spenning er konstant i en parallelkobling uten bruk av formler?
Du kan da gjøre det selv. Bare lag deg en parallellkopling, og mål med voltmeter/multimeter.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:
infal skrev:please, kan noen vise at spenning er konstant i en parallelkobling uten bruk av formler?
Du kan da gjøre det selv. Bare lag deg en parallellkopling, og mål med voltmeter/multimeter.

lol, jeg vil vite teorien bak det.


Skal man liksom bare utføre alle ting i praksis for å se om ting faktisk stemmer?

F.eks. hvis jeg vil vite hvorfor en ball og en fjær faller like fort i vakuum, skal jeg utføre det selv? lol...
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Gjest skrev:
Aleks855 skrev:
infal skrev:please, kan noen vise at spenning er konstant i en parallelkobling uten bruk av formler?
Du kan da gjøre det selv. Bare lag deg en parallellkopling, og mål med voltmeter/multimeter.

lol, jeg vil vite teorien bak det.


Skal man liksom bare utføre alle ting i praksis for å se om ting faktisk stemmer?

F.eks. hvis jeg vil vite hvorfor en ball og en fjær faller like fort i vakuum, skal jeg utføre det selv? lol...
http://lmgtfy.com/?q=why+is+the+voltage ... el+circuit
Gjest



åja, takk! Et til spørsmål:


Hvis jeg skal måle polspenningen over batteriet, skal jeg bare koble et voltmeter til en spenningskilden og skjekke spenningen batteriet leverer?
F.eks. hvis jeg velger 8 V på batteriet, burde d være d på voltmetertet også?,men i realititetn vil det vil være litt motstand i batteriet og så litt av energien må jo gå med på å overvinne denne motstanden?

blir det da
U= polspenning når det ikke er strøm - indre resistans * strøm ?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gjest skrev:
Aleks855 skrev:
infal skrev:please, kan noen vise at spenning er konstant i en parallelkobling uten bruk av formler?
Du kan da gjøre det selv. Bare lag deg en parallellkopling, og mål med voltmeter/multimeter.

lol, jeg vil vite teorien bak det.


Skal man liksom bare utføre alle ting i praksis for å se om ting faktisk stemmer?

F.eks. hvis jeg vil vite hvorfor en ball og en fjær faller like fort i vakuum, skal jeg utføre det selv? lol...
Ja, hvis du ønsker å unngå alt av matematikk, så må du begi deg ut på praktiske eksempler.
Bilde
Svar