Aliasing -fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, hva skjer når et digitalisert lydopptak lider av aliasing?
Jeg finner det ikke i fysikkboka, så heg trenger litt hjelp :-)
sbra
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 19/05-2014 13:25

Usikker på hvor teknisk du vil ha det, men man får aliasing når samplingfrekvensen er mindre enn 2 ganger båndbredden.

Dette er nært relatert til Nyquist–Shannon-samplingteoremet, og krever litt fourieranalyse for å forstå.

Edit:
Det som skjer er at øvre frekvenser forstyrrer lavere frekvenser, og motsatt.
Sist redigert av sbra den 05/05-2016 19:52, redigert 1 gang totalt.
Gjest

sbra skrev:Usikker på hvor teknisk du vil ha det, men man får aliasing når samplingfrekvensen er mindre enn 2 ganger båndbredden.

Dette er nært relatert til Nyquist–Shannon-samplingteoremet, og krever litt fourieranalyse for å forstå.
Har fysikk 2 på vgs, så det trenger ikke å være så teknisk, nei. Er det slik at hvis du øker samplingsfrekvensen kan du motvirke aliasing?
sbra
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 19/05-2014 13:25

Jepp, dersom samplingfrekvensen er større enn to ganger båndbredden så skal man ikke få aliasing i det hele tatt.
Gjest

sbra skrev:Jepp, dersom samplingfrekvensen er større enn to ganger båndbredden så skal man ikke få aliasing i det hele tatt.
Ok, takk :-)
sbra
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 19/05-2014 13:25

Det er forresten derfor det er vanlig med samplingfrekvens 44.1 khz. Det er ca. 2 ganger 20khz, som er normal øvre grense for hva mennesker kan høre. Hvorfor det akkurat er 44.1khz har noe med rotasjonshastigheten på gamle VHS-spillere å gjøre (synes jeg å huske). :-)
Gjest

sbra skrev:Det er forresten derfor det er vanlig med samplingfrekvens 44.1 khz. Det er ca. 2 ganger 20khz, som er normal øvre grense for hva mennesker kan høre. Hvorfor det akkurat er 44.1khz har noe med rotasjonshastigheten på gamle VHS-spillere å gjøre (synes jeg å huske). :-)
Kult!! :-)
Svar