Kjernefysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Bilde


Hei, kan noen hjelpe meg med denne? skjønner ikke hvordan jeg skal regne frigjorte energien? og farten skal jeg bare bruke E = 1/2mv^2?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

På venstre side har du deuterium ($^2\textrm{H}$) og tritium ($^3\textrm{H}$), og på høyre side har du $^{4}\textrm{He}$ og ett nøytron. Bruk $E = m_{rest}c^2$ for å finne den frigjorte energien. Regn ut massen på begge sider, og ta VS minus HS for å finne resterende masse. Bruk nuklidemassene til de jeg har nevnt, så vil du få en restmasse.

EDIT;

Om all energien blir omgjort til kinetisk energi, har du sammenhengen $E = m_{rest}c^2 = \frac 12mv^2$. Løser du denne for v vil du finne farten til nøytronet. Merk at m \neq m_{rest}. m er her massen til nøytronet.
Gjest

Fysikkmann97 skrev:På venstre side har du deuterium ($^2\textrm{H}$) og tritium ($^3\textrm{H}$), og på høyre side har du $^{4}\textrm{He}$ og ett nøytron. Bruk $E = m_{rest}c^2$ for å finne den frigjorte energien. Regn ut massen på begge sider, og ta VS minus HS for å finne resterende masse. Bruk nuklidemassene til de jeg har nevnt, så vil du få en restmasse.

EDIT;

Om all energien blir omgjort til kinetisk energi, har du sammenhengen $E = m_{rest}c^2 = \frac 12mv^2$. Løser du denne for v vil du finne farten til nøytronet. Merk at m \neq m_{rest}. m er her massen til nøytronet.


Kan 2.82 * 10 ^-12 J stemme?
Gjest

Fysikkmann97 skrev:På venstre side har du deuterium ($^2\textrm{H}$) og tritium ($^3\textrm{H}$), og på høyre side har du $^{4}\textrm{He}$ og ett nøytron. Bruk $E = m_{rest}c^2$ for å finne den frigjorte energien. Regn ut massen på begge sider, og ta VS minus HS for å finne resterende masse. Bruk nuklidemassene til de jeg har nevnt, så vil du få en restmasse.

EDIT;

Om all energien blir omgjort til kinetisk energi, har du sammenhengen $E = m_{rest}c^2 = \frac 12mv^2$. Løser du denne for v vil du finne farten til nøytronet. Merk at m \neq m_{rest}. m er her massen til nøytronet.

Bare for å bekrefte så er


[tex]m_{rest}=m[/tex] i Ek likningen?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det vil jeg anta.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Fikk denne oppgaven tilfeldigvis på en prøve for noen uker siden.
Jeg kan bekrefte at svaret på deloppgave b er som du sa [tex]2,82*10^{-12}J[/tex]
og hvis du lurer på c )

[tex]E_k=\frac{1}{2}mv^2\Leftrightarrow v=\sqrt{\frac{E_k}{\frac{1}{2}m}}=\sqrt{\frac{2,82*10^{-12}J}{0,5*1,67*10^{-27}kg}}\approx5,80*10^{7}m/s[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
IsakDos
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 03/03-2016 02:44

Drezky skrev:Fikk denne oppgaven tilfeldigvis på en prøve for noen uker siden.
Jeg kan bekrefte at svaret på deloppgave b er som du sa [tex]2,82*10^{-12}J[/tex]
og hvis du lurer på c )

[tex]E_k=\frac{1}{2}mv^2\Leftrightarrow v=\sqrt{\frac{E_k}{\frac{1}{2}m}}=\sqrt{\frac{2,82*10^{-12}J}{0,5*1,67*10^{-27}kg}}\approx5,80*10^{7}m/s[/tex]


Har allerede levert dessverre..

skal man ikke dele på massesvinnet?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

IsakDos skrev:
Drezky skrev:Fikk denne oppgaven tilfeldigvis på en prøve for noen uker siden.
Jeg kan bekrefte at svaret på deloppgave b er som du sa [tex]2,82*10^{-12}J[/tex]
og hvis du lurer på c )

[tex]E_k=\frac{1}{2}mv^2\Leftrightarrow v=\sqrt{\frac{E_k}{\frac{1}{2}m}}=\sqrt{\frac{2,82*10^{-12}J}{0,5*1,67*10^{-27}kg}}\approx5,80*10^{7}m/s[/tex]


Har allerede levert dessverre..

skal man ikke dele på massesvinnet?
Oppgaven spør om farten til det frie nøytronet, og da er det massen til et nøytron som skal inn formelen. MAO [tex]m_n=1,008664904*1,66*10^{-27}=1,6744*10^{-27}kg[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar