Energi i intramolekylære hydrogenbindinger

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
foobarbaz

Hei! Følger et kurs på EdX: HarvardX: SPU27x Science & Cooking: From Haute Cuisine to Soft Matter Science. Og en av oppgavene der var:
Ovalbumin, a protein in egg white, has about 500 intramolecular hydrogen bonds in its folded structure. The energy required to break hydrogen bonds is 20 kJ per mol of bonds.

Estimate the minimum energy required to break all of the fold-stabilizing bonds in one mole of ovalbumin. Express your answer in kJ.
Jeg tenker at svaret bør være 20 * 500 = 10 000 kJ, men fasiten sier 20 000 kJ.

Er det noe med intramolekylære hydrogenbindinger som jeg ikke har forstått? (svaret er ja, men..) Består hver intramolekylær hydrogenbinding av flere hydrogenbindinger?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

foobarbaz skrev:Hei! Følger et kurs på EdX: HarvardX: SPU27x Science & Cooking: From Haute Cuisine to Soft Matter Science. Og en av oppgavene der var:
Ovalbumin, a protein in egg white, has about 500 intramolecular hydrogen bonds in its folded structure. The energy required to break hydrogen bonds is 20 kJ per mol of bonds.
Estimate the minimum energy required to break all of the fold-stabilizing bonds in one mole of ovalbumin. Express your answer in kJ.
Jeg tenker at svaret bør være 20 * 500 = 10 000 kJ, men fasiten sier 20 000 kJ.
Er det noe med intramolekylære hydrogenbindinger som jeg ikke har forstått? (svaret er ja, men..) Består hver intramolekylær hydrogenbinding av flere hydrogenbindinger?
Tar forbehold:

Ja,tror de mener at hydrogen kan bindes både til nitrogen, og at hydrogen også bindes til oksygen i INTRA-molekylære H-bindinger i proteiner (innad i molekylet altså).
Slik at faktoren blir 2:

[tex]E(min) = (20\,kJ/mol)*(1\,mol)*500*2 = 2*10^7\,J=20000\,kJ[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

hei foobarbaz,
Jeg tok dette kurset. Kan anbefales til alle. Alle oppgavene er godt forklart i teksten og videoene. Klarte å finne alle svarene i dette materialet.
foobarbaz

viking skrev:hei foobarbaz,
Jeg tok dette kurset. Kan anbefales til alle. Alle oppgavene er godt forklart i teksten og videoene. Klarte å finne alle svarene i dette materialet.
Enig i at det er et bra kurs. Et par kjedelige kokke-videoer så langt, men "advanced" delen på slutten er gøy. Uheldigvis fant jeg ikke noen super forklaring på akkurat denne oppgaven der...
Gjest

Janhaa skrev:Ja,tror de mener at hydrogen kan bindes både til nitrogen, og at hydrogen også bindes til oksygen i INTRA-molekylære H-bindinger i proteiner (innad i molekylet altså).
Takk. Det kan være noe slikt, men jeg da blir jo spørsmålet litt rart etter som man spør etter hydrogenbindingene. Bindingen mellom O og H er jo en kovalent binding, og brytes, så vidt jeg har skjønt, ikke når hydrogenbindingen brytes...

Skal på besøk hos en kjemiker i kveld. Håper det ikke er en sosial faux pas å diskutere slikt i dannede selskap. :-)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:
Janhaa skrev:Ja,tror de mener at hydrogen kan bindes både til nitrogen, og at hydrogen også bindes til oksygen i INTRA-molekylære H-bindinger i proteiner (innad i molekylet altså).
Takk. Det kan være noe slikt, men jeg da blir jo spørsmålet litt rart etter som man spør etter hydrogenbindingene. Bindingen mellom O og H er jo en kovalent binding, og brytes, så vidt jeg har skjønt, ikke når hydrogenbindingen brytes...
Skal på besøk hos en kjemiker i kveld. Håper det ikke er en sosial faux pas å diskutere slikt i dannede selskap. :-)
Altså mellom H-atom i en del av molekylet og et O-atom i umiddelbar nærhet i samme molekyl (ikke samme OH-gruppe)
og
Altså mellom H-atom i en del av molekylet og et N-atom i umiddelbar nærhet i samme molekyl (ikke samme NH2-gruppe etc).

Husk dette er enorme protein-molekyler
\\\\\\\\\\\\\
og jauda, bedre å diskutere fag, enn såper :-)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar