Karbohydrat, linær struktur?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Stimorolextra

Løser tidligere eksamensoppgaver i Kjemi 2, men jeg skjønner ikke helt dette spørsmålet om sant/usant om karbohydrat: "alle linære strukturer inneholder en karbonylgruppe"?.

Og så lurte jeg på, hva er forskjellen på en karbonylgruppe og en ketogruppe?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Stimorolextra skrev:Løser tidligere eksamensoppgaver i Kjemi 2, men jeg skjønner ikke helt dette spørsmålet om sant/usant om karbohydrat: "alle linære strukturer inneholder en karbonylgruppe"?.
Og så lurte jeg på, hva er forskjellen på en karbonylgruppe og en ketogruppe?
Næringsstoffer og biokjemi liker jeg ikke, men tipper de mener åpen C-kjede. Glukose (aldose) og fruktose (ketose) inneholder jo C=O.
f eks har ikke sorbitol C=O gr., men dette er sukkeralkohol og primær alkohol.
Så det er vel sant...!
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Men Jan, i åpen kjede vil jo den ikke være lineær?
Jeg vil si det er usant, da vi får en ringstruktur, vi har da en eter binding, som ikke er en karbonyl.

Til det andre du spør om:


Karbonyl er en funksjonell gruppe. Keton er en del av denne funksjonelle gruppen.

Hvis det blir enklere tenk på fotballsko, innen for disse har vi grus sko, gress sko, kunstgress sko, og futsal sko.

Andre veien: Karbonyl, her har vi keton, ester, amid, karboksyl syre, enon, imid ....
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kjemikern skrev:Men Jan, i åpen kjede vil jo den ikke være lineær?
Jeg vil si det er usant, da vi får en ringstruktur, vi har da en eter binding, som ikke er en karbonyl.
Til det andre du spør om:
Karbonyl er en funksjonell gruppe. Keton er en del av denne funksjonelle gruppen.
Hvis det blir enklere tenk på fotballsko, innen for disse har vi grus sko, gress sko, kunstgress sko, og futsal sko.
Andre veien: Karbonyl, her har vi keton, ester, amid, karboksyl syre, enon, imid ....
hehe...har ikke hatt dette på mange...beklager rot til TS.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
stimorolextra

I følge fasiten, er i hvert fall påstanden sann!
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Janhaa skrev:
Kjemikern skrev:Men Jan, i åpen kjede vil jo den ikke være lineær?
Jeg vil si det er usant, da vi får en ringstruktur, vi har da en eter binding, som ikke er en karbonyl.
Til det andre du spør om:
Karbonyl er en funksjonell gruppe. Keton er en del av denne funksjonelle gruppen.
Hvis det blir enklere tenk på fotballsko, innen for disse har vi grus sko, gress sko, kunstgress sko, og futsal sko.
Andre veien: Karbonyl, her har vi keton, ester, amid, karboksyl syre, enon, imid ....
hehe...har ikke hatt dette på mange...beklager rot til TS.
Jeg som må beklage, vi har jo en likevekt, hvor strukturen går frem og tilbake. Dermed vil jo de fleste p-orbitalene "aldri" overlappe hverandre. og påstanden blir jo selvfølgelig sann. Likevel vil man helt klart se at strukturen er lineær i ringstrukturen.
Så TS JEG beklager =)
Svar