Optisk gitter -maksimum

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, jeg sitter her og øver til en prøve og snublet på denne oppgaven som jeg ikke helt forstår

"I et forsøk med optisk gitter oppdager vi at maksimum for rødt og blått lys faller sammen i en retning som danner 24.5 grader med sentralstrålen. Gitteret har 300 åpninger per mm. Bestem bølgelengden for det røde lyset og for det blå lyset

Mitt forsøk:
Vi har at: [tex]d=\frac{1*10^-3m}{300}=3.33*10^{-6}m[/tex]
[tex]d*sin(\theta )=n*\lambda[/tex]
og vinkel 24.5 ?

[tex]d*sin\theta =n*\lambda\Leftrightarrow \lambda=\frac{d*sin\theta}{n}=\frac{3.33*10^{-6}m*sin(24.5)}{2}=691nm[/tex]
Men her bare antar jeg at n=2 tifeldig???
Og hva med for blått? den har jo mindre bølgelengde enn rødt og derfor kan jeg ikke bruke samme tall..

Er det noe trignometri jeg skal bruke? da jeg et at 0.ordens maksimum er normalt på "skjermen" og vet bøynlingvinkel?

takk på forhånd
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Siden bølgelengden til blått lys er mindre enn rødt lys, må n være større for den blå bølgen. Nå var jeg aldri noe glad i interferens men en bølgelengde på 461 nm er blått lys, og er det du får om du setter inn n = 3. Hvordan du grunngir svaret blir sikkert ikke like lett. Blant annet hvorfor n = 3 for blått lys og n = 2 for rødt lys, gitt at du skal grunngi det. Ellers ser du har gjort helt greit :)
Gjest

men hvordan kan jeg grunngi svaret? skjønner ikke hvorfor n=2 for rød og n=3 for blå
Det har vel med at rødt lys (lys med lengre bølgelengde) ikke blir brytt ned så mye som lys med kortere bølgelengde (blå) derav n=3 for blå og n=2 for rød, men hvorfor får vi 2.ordens og 3.ordens lysmaksimum i dette tilfellet?

takk for svar
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Hadde du sagt 1.ordens lysmaksimum hadde du fått en bølgelengde på 1292 nm. Dette er hverken blått eller rødt lys. Setter du n = 2 får du bølgelengden til det røde lyset, og n = 3 gir deg bølgelengden til det blå lyset. Muligens dere ikke har hatt ett forsøk om det, men se for deg at du peker en blå og rød laser på en vegg, gjennom ett gitter med d lik i oppgaven. Da vil man på det punktet på veggen som danner en vinkel på 24,5 grader med 0.ordens maksima se ett blått og rødt lys i samme punkt.

Dette kunne vi da sjekket ved å telle opp hvor langt ut vi går fra 0.orden. Jeg tror du i denne oppgaven bare skal prøve for ulike verdier for n og sjekke om det gir en passende bølgelengde. Siden rødt lys har en kortere bølgelengde enn blått, blir det i 3. lysmaksima
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Hadde du sagt 1.ordens lysmaksimum hadde du fått en bølgelengde på 1292 nm. Dette er hverken blått eller rødt lys. Setter du n = 2 får du bølgelengden til det røde lyset, og n = 3 gir deg bølgelengden til det blå lyset. Muligens dere ikke har hatt ett forsøk om det, men se for deg at du peker en blå og rød laser på en vegg, gjennom ett gitter med d lik i oppgaven. Da vil man på det punktet på veggen som danner en vinkel på 24,5 grader med 0.ordens maksima se ett blått og rødt lys i samme punkt.

Dette kunne vi da sjekket ved å telle opp hvor langt ut vi går fra 0.orden. Jeg tror du i denne oppgaven bare skal prøve for ulike verdier for n og sjekke om det gir en passende bølgelengde. Siden rødt lys har en kortere bølgelengde enn blått, blir det i 3. lysmaksima
**Blått lys har kortere bølgelengde enn rødt....
Svar