Ladde partikler i homogent magnetfelt - skruebevegelse

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
BrentKylling
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/08-2013 14:11
Sted: Hedmark

Bilde

Lurer på oppgave 6.121 - har så langt bare kommet til a)

Har brukt framgangsmåten som vist under i a) og fikk som svar ca. 36 grader. Fasiten sier 39. Kan imidlertid ikke forklare hvorfor jeg får tilnærmet det aktuelle svaret med acos V/Vx i stedet for acos Vx/V som det burde være utifra tegningen.
Bilde

Har også prøvd å løse oppgaven med |F|=qvB'sinα uten å få det til - regner egentlig med at det kanskje er denne formelen jeg skal bruke.
Bilde
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

v burde være større enn $ \sqrt{v_x^2 + v_y^2}$

Edit;

Den første farten du fant er normalfarten. Den står vinkelrett på magnetfeltet. Brukte tangens og fikk 0,6805 radianer som er tilnærmet 39 grader.
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

a) Ikke noe fysikk, bare enkel geometri. På en runde beveger protonet seg 260m i feltretningen. Samtidig beveger det seg [tex]2\pi r[/tex] = 210,4867m normalt på feltet. Dette er tangens til 38,99 grader.

b) Du kan selv se om dette må regnes relativistisk. (ved å se på hvilken side i læreboken du er)
akselerasjonen til protonet [tex]a=v^{2}/r[/tex], kraften, [tex]F=ma[/tex], og kraften av magnetfeltet [tex]F=qvB[/tex]
sorter dette og løs for [tex]r=vm/qB[/tex] (Er ute på by'n, og har ikke noe papir, så sjekk at jeg ikke har gjort feil her)

c) Formelen gi invers proposjonalitet
BrentKylling
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/08-2013 14:11
Sted: Hedmark

Tusen takk :) Ga mer mening når det er Vy vi finner ved rqB/m
Bilde
Svar