Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

Hei, jeg lurer litt på en fysikkoppgave:
"Et fly beveger seg etter følgende parameteroppstilling:
x=0,30t
y=2,5+0,4t
Finn farten til flyet"

Jeg har prøvd meg litt fram, men er i stor grad usikker på hva jeg skal gjøre.
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (181.68 kiB) Vist 5034 ganger
Gjest

Det du har funnet er fartsvektoren. Du skal finne farten.
[tex]\vec{v} = |\vec{v}| = \sqrt{{v_x^2}+{v_y^2}}[/tex]
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

Gjest skrev:Det du har funnet er fartsvektoren. Du skal finne farten.
[tex]\vec{v} = |\vec{v}| = \sqrt{{v_x^2}+{v_y^2}}[/tex]
Tusen takk! Hvordan finner jeg stigningstallet til bevegelsen?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

[tex]\vec{v} = v * tan \alpha[/tex] der [tex]\alpha[/tex] er vinkelen mellom fartsvektoren og horisonten.
Gjest

Fysikkmann97 skrev:[tex]\vec{v} = v * tan \alpha[/tex] der [tex]\alpha[/tex] er vinkelen mellom fartsvektoren og horisonten.
Men hvordan gir dette meg et stigningstall?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Stigningstall? Når du finner farten, antar du at den er konstant. Da er det ingen stigningstall, men en konstant. Hvor mye flyet stiger med, er 0,4 m/s. Når oppgaven sier at du skal finne farten, mener de absoluttverdi (størrelse) og retning, som måles vanligvis med en vinkel mot x-retningen. Vi kan se for oss at farten V, Vx og Vy er sidene i en rettvinklet trekant, der Vx og Vy er katetene. Om du da ser på farten V som stigende mot høyre, og vinkelen [tex]\alpha[/tex] er mellom Vx og V vil Vy være motstående katet, og Vx være hosliggende katet. Tangens blir da tan [tex]\alpha[/tex] = [tex]\frac{MOT}{HOS} = \frac{V_{y}}{V_{x}}[/tex].
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Stigningstall? Når du finner farten, antar du at den er konstant. Da er det ingen stigningstall, men en konstant. Hvor mye flyet stiger med, er 0,4 m/s. Når oppgaven sier at du skal finne farten, mener de absoluttverdi (størrelse) og retning, som måles vanligvis med en vinkel mot x-retningen. Vi kan se for oss at farten V, Vx og Vy er sidene i en rettvinklet trekant, der Vx og Vy er katetene. Om du da ser på farten V som stigende mot høyre, og vinkelen [tex]\alpha[/tex] er mellom Vx og V vil Vy være motstående katet, og Vx være hosliggende katet. Tangens blir da tan [tex]\alpha[/tex] = [tex]\frac{MOT}{HOS} = \frac{V_{y}}{V_{x}}[/tex].
I deloppgaven skulle man finne stigningstallet til bevegelsen. Fasiten sier at dette er en rettlinjet bevgelse med stigningstall 4/3.
Gjest

Gjest skrev:
Fysikkmann97 skrev:Stigningstall? Når du finner farten, antar du at den er konstant. Da er det ingen stigningstall, men en konstant. Hvor mye flyet stiger med, er 0,4 m/s. Når oppgaven sier at du skal finne farten, mener de absoluttverdi (størrelse) og retning, som måles vanligvis med en vinkel mot x-retningen. Vi kan se for oss at farten V, Vx og Vy er sidene i en rettvinklet trekant, der Vx og Vy er katetene. Om du da ser på farten V som stigende mot høyre, og vinkelen [tex]\alpha[/tex] er mellom Vx og V vil Vy være motstående katet, og Vx være hosliggende katet. Tangens blir da tan [tex]\alpha[/tex] = [tex]\frac{MOT}{HOS} = \frac{V_{y}}{V_{x}}[/tex].
I deloppgaven skulle man finne stigningstallet til bevegelsen. Fasiten sier at dette er en rettlinjet bevgelse med stigningstall 4/3.
Ser at stigningstallet stemmer med det du sier om tan da! Da vet jeg jo også hvordan jeg finner stigningstallet det spørres etter. Tusen takk for forklaringene.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Ah, i boken vi har (ERGO 2) vil de heller ha retningen, ikke stigningstallet. Men det stigningstallet betyr at for hver meter flyet kjører bortover, tilsvarer det en økning på ca. 1,33 meter oppover. hadde Vy = Vx hadde vinkelen vært 45 grader, mens her er den 53 grader.
Svar