Fysikk 2 bevegelsesmengde

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Trenger litt hjelp med denne oppgaven. Får til A, men ikke B.

To kuler med massene 1.25 kg og 3.60 kg henger i to lange snorer. Den lette kula blir trukket ut til siden slik at sentrum i kula blir løftet 35.0 cm opp.
Vi slipper så den lette kula, og den støter sammen med den tunge kula i et elastisk og sentralt støt.

a) Hvor stor fart har den lette kula like før den treffer den tunge kula.

b) Hvor høyt opp kommer sentrum i den tunge kula når den svinger ut etter støtet.

I boka er det tegnet opp allerede figur, en som viser før støtet, når den lille kula er trukket ut til siden, deretter vises kulene under støtet også kulene etter støtet.

a) Bruker bevaringsloven for mekanisk energi for den lille kula, og kommer fram til uttrykket:

[tex]v_{1}=\sqrt{2gh}=\sqrt{2\cdot 9.81m/s\cdot 0.35m}=2.6204m/s\approx 2.62 m/s[/tex]

Og dette stemmer med fasiten.

b) Her vet jeg virkelig ikke. Det som forundrer meg er at bildet som viser etter støtet, viser den tyngre kula svinger litt ut mot mot høyre, mens den lille ut mot venstre igjen. Burde det ikke være slik at den lille treffer den store fra venstre, stopper opp mens den tyngre går ut til høyre, så tilbake og treffer den lille og den svinger ut til venstre? Eller er det fordi at for at det skal skje, må massene være like?

Det står så videre at støtet er elastisk. Det betyr da at den samlede kinetiske energien er lik både før og etter støtet. Prøvde å sette opp bevaringsloven for bev. mengde, men jeg vet jo ikke farten til den lille kula etter støtet. Hadde jeg visst det, ville planen min da vært å finne farten til den tyngre kula rett etter støtet ved bevaring av bev. mengde, for så å bruke bevaring av mekanisk energi for å finne høyden, eller altså hvor høyt sentrum til den tyngre kula kommer opp når den svinger ut etter støtet.

Hjelp ;)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hm, jeg tenkte nå følgende:

Siden jeg vet at den kinetiske energien er bevart, kan jeg jo sette opp en likning for den, Efør = Eetter

Så kan jeg sette opp for bev. mengde: Petter = Pfør

Da har jeg to likninger, løser likningssettet, og får at farten til den mindre kula er -1.27 m/s (positiv retning framover), så får jeg y = 1.35 m/s (tyngre kules fart etter støt)
bruker så bevaring av mek energi, og løser for høyden h, og får 0.0928 m.....?

Dette var grovt fortalt siden det tar litt for mye tid å plotte inn alt det arbeidet her :D
Svar