Newtons lover

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
larrrs

http://www.naturfag.no/grubleoppgave/vi ... id=2002395

Se for dere systemet gitt på denne linken. Blokk A har en masse på 10 kg og B har en masse på 12,2 kg. Trinsen er masseløs og en kan se bort ifra friksjon. Oppgave A går ut på å finne akselerasjonen i systemet. Det er en grei sak, men så fikk jeg spørsmål om hva kraften er i systemet "trinse+lodd" i C? C ligger rett oppunder taket (den saken mellom trinsen og taket).

Hvordan går man frem her? Oppgaven ser i utgangspunktet veldig enkel ut, så det ergrer meg fryktelig at jeg ikke ser løsningen.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Siden tauet har neglisjerbar masse er summen av alle krefter på tauet 0. De to kreftene som virker på tauet er en kraft fra trinsa, samt en kraft fra loddet. Begge disse to kreftene har samme absoluttverdi som snorkrafta, og er motsatt rettet. Hva må derfor krafta på trinsa fra tauet være? (husk at det virker krefter på trinsa fra begge sider)
larrrs

Aha, så 2 x snorkraften med andre ord? Litt defust det der med å tenke at summen av kreftene som virker på snoren er null, da massen ikke kan være null i virkeligheten. Men tusen takk for hjelp! :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

larrrs skrev:Aha, så 2 x snorkraften med andre ord? Litt defust det der med å tenke at summen av kreftene som virker på snoren er null, da massen ikke kan være null i virkeligheten. Men tusen takk for hjelp! :)
Ja, det stemmer. Man kan selvsagt anta at tauet har massetetthet m, men da blir utregningene langt mer komplisert.
Svar