Retning på den magnetiske kraften

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Hei, jeg lurer på retningen til kraften skapt av et magnetfelt.
- Når negative ladninger påvirkes av et magnetfelt bruker man da venstrehånden for å bestemme retningen?
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Zahand
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 26/05-2013 12:59
Sted: Grimstad

Jeg lærte å bruke høyrehåndsregelen.

La pekefingeren peke rett fremover. La midt-fingeren stikke ut med en rett vinkel og la tommelen stikke rett opp. Midt-fingeren skal peke samme retning som magnetfeltet. Pekefinegeren skal peke samme retning som den elektriske ladningen og da vil tommelen peke i som kraften.
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Takk for svar. Det stemmer det som du sier, jeg spurte læreren min for litt tid tilbake. Det som er spesielt er at ladningen på partikkelen som påvirkes avgjør retningen til kraften. For en positiv ladning kan man bruke høyrehåndsregelen som du sier, og for en negativ kan man gjøre det samme bare med venstre hånd.
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Bruk høyrehånds regelen. Det er ingen venstrehåndsregel. Hvis ladningen er negativ tas fortegnet med i regnestykket. Det er vektorer.

Hvis du velger å omdefinere ladning slik at elektroner har positiv ladning, da kan finne på en venstrehåndsregel. Ellers ikke.
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

La oss si at et elektron har fart mot høyre, magnetfeltet virker ned i planet. Hvor virker kraften?

Da vil kraften virke nedover fordi: Langefingeren peker med magnetfeltet, tommelen viser kraften og pekefingeren med fartsretningen. Siden elektronet er negativt ladd, kan du bare "bytte" om på fartsretningen slik at pekefingeren virker mot venstre, og da kraften nedover.
Svar