Kjemi 2 - spørsmål om utregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
MariaLisa

Hei!

Det nærmer seg eksamen i kjemi 2 for min del, og jeg jobbet med en oppgave som jeg lurte litt på - jeg vet rett og slett ikke helt hvordan jeg skal gå frem videre siden jeg gjorde det feil.

i en oksidasjon av kobber fikk vi følgende svar etter egen utregning:

Kobberpulveret reagerte med oksygenet i luften og lagde kopper(II)oksid.
antall mol CuO som ble skapt:
3.28g/79.55 g/mol=0.0412 mol

utbytte teoretisk vi kunne ha fått om alt kopperet hadde reagert med luften:
3g/63.55g/mol= 0.0472 mol


(0.0412 mol)/(0.0472 mol)*100%=87.288% utbytte

Men i kommentaren står det at vi skal regne utbyttet prosent som mengde oksygengass (O2) reagert ift maks O2 mulig å reagere. Hvordan gjør jeg det? Hvorfor blir utregningen over feil?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

kunne du skrivd oppgava som den er...
det blir litt rotete :=)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

Hvor mange gram kobber-pulver startet dere med?

Du skal beskrive reaksjonen [tex]Cu(s) + O_{2}(g) \rightarrow CuO(s)[/tex]

Men, oppgaveteksten som du sier baserer seg på forholdet mellom gassen [tex]O_{2}[/tex] og oksygenet i kopper-oksidet. Du kunne, som du riktig har funnet ut, fått en maksimal utbytte på [tex]\approx 0.0472mol \; CuO \leftrightarrow 0.0236mol \; O_{2}[/tex]

Er du med på hvordan du skal ta dette videre?
MariaLisa

Flaw skrev:Hvor mange gram kobber-pulver startet dere med?

Du skal beskrive reaksjonen [tex]Cu(s) + O_{2}(g) \rightarrow CuO(s)[/tex]

Men, oppgaveteksten som du sier baserer seg på forholdet mellom gassen [tex]O_{2}[/tex] og oksygenet i kopper-oksidet. Du kunne, som du riktig har funnet ut, fått en maksimal utbytte på [tex]\approx 0.0472mol \; CuO \leftrightarrow 0.0236mol \; O_{2}[/tex]

Er du med på hvordan du skal ta dette videre?
Vi startet med 3g, men fikk en endring på 0,28g så samlet veide den 3,280g da vi målte den etter reaksjonen.
Prøvde meg på en ny utregning nå mens jeg så på et gammelt eksempel fra kjemi 1, men skal jeg regne massen O2, og dele denne på massen CuO? Er jeg på riktig vei? :?
MariaLisa

Jeg fikk da at mengden O2 som teoretisk sett kunne reagert - om alt kobberet hadde reagert - ble 0,7552g. Er det riktig? :)
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

Det er det samme som jeg får. [tex]0.0236mol \; O_{2} \leftrightarrow \approx 0.7552g \; O[/tex], men som vi ser fra eksperimentet deres, så har dere bare [tex]\approx0.28g[/tex] oksygen etter reaksjonen.
Svar