Kjemi spørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Oppgaven:

Vil løsningen du får når du blander like store stoffmengder av syrene og basene nedenfor, være sur, basisk eller nøytral?
Bruk reaksjonslikninger som en del av begrunnelsen.

a) H2SO4 + NaOH

her har jeg da satt opp følgende uttrykk:

H2SO4 + NaOH --> H3O + NaSO4

Her vil ikke Na-ionet protolysere, men SO4 vil gjøre det.

Da får vi: SO4 + H2O --> HSO4 + H3O Av dette ser vi da at vi får en sur løsning?

b) HBr + Ca(OH)2 --> CaBr + 2H2O

Men er dette riktig? Og hvordan går jeg nå fram på b) for å se om den blir sur, nøytral eller basisk?

Takk på forhånd :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

a)
1 mol svovelsyre + 1 mol NaOH => sur løsning siden syre er 2-verdig, og det trengs 2 mol base for nøytralisering. pH < 7.
===
===
b)
1 mol HBr + 1 mol kalsiumhydroksid => basisk løsning siden basa er 2-verdig. Der trengs 2 mol syre for nøytralisering. pH > 7.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Må man tenke på molforholdene?
Hvordan blir i så fall reaksjnslikningen for b) og c)

Fungerer det å tenke på b) at det vil danne seg etter nøytraliseringa NaSO4, og det betyr at SO4 vil protolysere videre og danne sur løsning ettersom Na ikke har noen evne til det?

og på c) klrer jeg ikke se reaksjonslikningen, men hvorfor motsier disse oppgavene fra samme boka som sier nemlig at
sterk syre + sterk base gir pH = 7, svak syre + sterk syre gir pH > 7 fordi den korr. basen til den svake syra er sterk, og at
svak base + sterk syre gir pH < 7 fordi den korresponderende syra til den svake basen er sterk. Eller gjelder dette kun for pH ved ekvivalenspunktet ved titreringen??
Svar