Kjernefysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

En uranreaktor bruker 20 g 235U i løpet av 180 døgn. Ved hver fisjon blir det frigjort 3,2*10^-11 J.
a) hvor mye energi blir det fri gjort når 1 kg uran fisjonerer?

b) Hvor mye energi produseres per sekund i reaktoren?

c) Hvor kull måtte vi brenne for å få frigjort like mye energi som i oppgave a) ? For hvert kilogram kull som brenner, kan vi få ut 3.20 *10^7 J i form av varme.

a) og b) har jeg regnet ut riktig, MEN DET ER C) SOM FORVIRRER MEG HELT. Jeg fant i a) at energien som frigjøres er 8.20*10^13 J. Fra teksten i c) vet jeg at jeg må finne hvor mye kull jeg må brenne for å få frigjort like mye energi som i a), og at for hvert kg kull som brenner, frigjøres det 3.20*10^7 J varme. Men hvordan jeg kan regne på dette er mystisk for øyeblikket :P

Plz hjelp.
Gjest

bump, med en til:

En 238U-kjerne kan fange inn et nøytron med liten kinetisk energi. Da får vi en 239U-kjerne. Denne kjernen har for mange nøytroner i forhold til antallet protoner til at den kan være stabil. Hvordan kan kjernen få en bedre balanse mellom nøytroner og protoner uten å fisjonere?

Er svaret alfastråling? ettersom den nye kjerna da får 2 protoner og 2 nøytroner mindre......
Gjest

Noen ledige? Trenger hjelp til prøveøving :P
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

hint: Hvilke prosesser som kan endre kjerne kjenner du til?
Gjest

Hmmm, er ikke det alfa. eller betastråling? Tenkte litt på betastråling i sted.
Men hva med c), den med kull. Jeg er helt lost på den. :(
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

hvilke typer betastråling finnes?
Gjest

Etter det vi har lært og det som står i boka er det tydeligvis bare at betastråling erelektroner, alfrastråling er altså partikler som består av to protoner og to nøytroner, altså den nye kjerna får 2 protoner og 2 nytroner mindre, og at gammastråling er fotoner med svært høy energi.
Svar