Keynes modell

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
lilah

Noen økonomer her? Eller noen andre som har peiling på keynes modell?

Jeg tar et årsstudium der innføring i samfunnsøkonomi er et av fagene. Det er mange år siden jeg var borti matte sist. Keynes modell er en viktig del av faget, men jeg forstår ikke helt "hvordan" man "løser" en keynes modell. For enkelhets skyld viser jeg til den enkleste modellen for en lukka økonomi uten offentlig sektor:

(1) Y= C+I
(2) C= A + cY restriksjoner: A>0, 0<c<1

Y og C er (naturligvis) endogent gitt.

Jeg har jo notert løsningen og (analytisk løsning), men det hjelper lite å ha svaret hvis jeg ikke forstår hvorfor det blir slik. Jeg kunne jo selvfølgelig pugget modellen og løsningene, men det blir lite lærerikt....Jeg er relativt svak i matte, så ting må inn med teskje...(jeg tror forsåvidt jeg forstår prinsippet bak modellen, men klarer ikke å relatere det til den analytiske løsningen, om dette gir noen mening.

Om noen har lenker til sider/videoer eller litteraturtips som forklarer dette på en enkel måte, er det også til hjelp.
Svar