Fysikk, posisjonsgrafer

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest.

Hei alle sammen!

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med en forklaring på et forsøk i fysikk 1? Det omhandler posisjonsgrafer og fartsgrafer - vi skjøv en tralle langs et spor med helling - på enden var det en sensor koblet til en pc som registrerte fart og posisjon. Vi fikk da ut 2 ulike grafer per forsøk. Vi gjorde forsøket 2 ganger, med ulik helling på "banen". Et spørsmål er "hvordan kan man se på grafen/avgjøre hvilke av de 2 grafene som representerer forsøket med størst helling?". Jeg ser at grafen da er kortere langs x-aksen og er mye brattere. Hvordan kan dette forklares? Hvorfor blir forskjellen slik? :)
mons

Det kommer jo helt an på. Hvis tralla rullet nedover av seg selv og dere registrerte posisjonen til tralla fra et fast punkt på toppen av helningen, kan man f.eks. fremstille posisjon som funksjon av tid grafisk. Langs x-aksen vil man da f.eks. ha tiden. Langs y-aksen posisjoen. Øker man helningsvinkelen vil grafen bli brattere siden det tar kortere tid for tralla å tilbakelegge en gitt avstand.
Gjest.

Takk for svar Mons - vi hadde tid langs x-aksen på begge, og posisjon langs y på ene, og fart på den andre y-aksen på grafen.
"Øker man helningsvinkelen vil grafen bli brattere siden det tar kortere tid for tralla å tilbakelegge en gitt avstand." - jeg ser at den ene grafen er brattere, og har bare halvparten av tiden den andre brukte. Altså vil den med kortest tid (x-aksen) og brattest stigning langs y-aksen være den med brattest helling? Hvordan forklarer jeg dette på en god måte? :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Tyngdekraftens komponent parallelt med skråplanet vil øke når helningen blir brattere, dermed vil akselerasjonen til tralla øke, noe som fører til at grafen til posisjonen som funksjon av tid blir brattere.
Gjest.

plutarco skrev:Tyngdekraftens komponent parallelt med skråplanet vil øke når helningen blir brattere, dermed vil akselerasjonen til tralla øke, noe som fører til at grafen til posisjonen som funksjon av tid blir brattere.
Tusentakk for svar Plutarco! Vi har ikke hatt om tyngdekraft enda, så jeg skjønner dessverre ikke helt det.. Finnes det en annen forklaring på det som skjedde? :?
Gjest.

jeg lurte litt på om det kanskje kan forklares slik:

- posisjonsgrafen (posisjon langs y og tid langs x) - (som ser ut som "en smilemunn") vil ha et bunnpunkt lengre fra 0, ettersom bakken er brattere? Men hvordan kan jeg forklare det?

- fartsgrafen (for samme som over, men med farten m/s langs y og tid langs x) - vil være brattere, altså vil den ha tilbakelangt flere m/s i løpet av kortere tid fordi akselerasjonen er større?

:)
Svar