kvalitativ uorg.Analyse kjemi 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 373
Registrert: 24/04-2010 15:11
Sted: På jorden

Hei det er to oppg i kjemi 2 jeg sitter fast med. [b]Den første oppg har jeg lyst til å vite om jeg tenker riktig eller ikke, og på den andre trenger jeg hjelp til hvordan jeg skal starte[/b] :)

Oppg 1: Per analyserer en saltblanding som består av to ulike salter. Han gjør disse observasjonene:
- saltblandingen er hvit
- pH i vann øker når saltblandingen tilsettes
- saltblandingen løses ikke fullstendig i vann, men løses fullstendig i saltsyre under gassutvikling
Hvilken av gassblandingene er riktige?
a: KNO3 og CaCO3
b: KCl og Pb(NO3)2
c: K2CO3 og Pb(NO3)2
d:KNO3 og CaCl2

Det jeg tenker:
1. Hvitt blanding får man når den er uløselig eller tungløselig
2. Hvis pH øker, vil det si at det blir mer basisk og ca er en sterk base
3. Det må være et uløselig stoff i blandingen siden det tilsettes saltsyre.
Derfor er svaret a)

Oppg 2:
En kjemiker analyserer innholdet av ioner i en vannløsning , Hun finner at disse ionene er til stedet: Na+, Zn2+, Fe3+, nitrat, sulfat og Cl-. Hvilken kombinasjoon av salter inneholder bare formler som er riktig skrevet? (Legger til bildet under)

Det jeg tenker:
D) er feil siden det står ZnCl2 to ganger og at de ikke har med nitrat i formelen
B) er feil siden det står ZnCl men det skal være ZnCl2

Men ser noen feil i formelen for A eller C? :)

Takk på forhånd :)
Vedlegg
oppg 2
oppg 2
aaa.png (294.85 kiB) Vist 2163 ganger
Is it better to try and fail than to not try at all !
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

På oppgave 1 er har du korrekt: husk både c og a er basisk, men info opplyste om tungtløselig salt, og det er bare [tex]CaCO_3[/tex]
===
Oppgave 2
A er feil, fordi [tex](NO_3)_2SO_4\,\,[/tex]ikke er mulig (3 anioner satt sammen til en smørje :=) )

C er riktig.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar